Rabu, 31 Disember 2008

Pertanyaan buat MB Perak

Alhamdulillah syukur kerana kerajaan PR Perak mengurniakan status hakmilik bebas (kekal) kepada pemilik tanah di Kg Baru dan Kg Tersusun.
Ada beberapa kemusyhkilan  dalam hal ini yang memerlukan jawapan daripada pihak YAB MB.
Mengikut maklumat dari media masa dan pegawai di pejabat tanah proses penukaran status tersebut melibatkan 7 langkah sahaja iaitu:
  1. Isi borang JADUAL 1 orang borang permohonan tanah.(2 salinan)
  2. Isi Borang 12 borang penyerahan balik tanah (5 salinan) - Disi dengan dakwat hitam dan ditandatangani di hadapan Pentadbir Tanah di Pejabat Tanah
  3. Sertakan salinan asal geran
  4. Beli Pelan 2 salinan 
  5. Sertakan salinan Kad Pengenalan Pemilik Tanah
  6. Bayaran proses RM80.00
Nampak mudah kan ...

Maklumat ...
  • beli borang JADUAL 1 dan Borang 12    RM21.00
  • beli pelan 1 salinan RM20.00
  • bayaran proses RM80.00
Pengalaman saya ...

Mula sampai Pejabat Tanah Taiping, cangak sana cangak sini ... tanya sana ... tanya sini. Ada kerani kata tak tahu ... lepas tu ada lah sorang jawab acuh tak acuh apa kena buat ... bila minta manual proses pertukaran ... kata tak ada. Jawab pulak kerani sorang lagi ... tak larat nak cakap dah... tolong fotostat manual proses (seperti 7 langkah di atas).
Saya tanya ... geran asal saya dicagarkan ke Pinjaman Perumahan, Perbendaharaan Malaysia nak buat macammana ... jawapan...  dapatkan sendiri dari sana, kami nak geran asal.
Saya pergi ke unit kewangan (jarak 50 meter) ... buat bayaran RM21 ... patah balik ke bahagian tadi dan tunjuk resit ... dapat borang. Selepas itu pergi pulak ke unit (tak ingat) untuk beli pelan (jarak 10 meter). Petugas tu tanya nak buat apa ... beli pelan daerah XXXX ... jawapan petugas, kakitangan yang jaga kawasan tu cuti ... tak boleh dapatkan pelan kawasan tu untuk hari tu ... saya melenting dan minta jumpa pegawai lebih atas. Masuk jumpa pegawai atas ... baru sepatah dua saya bercakap dengan nada lembut ... pegawai tu kata rumah teres tak boleh dapat hak milik kekal (beliau belum jelas apa yang nak saya sampaikan ... cepat sangat melatah). Setelah cerita dan tunjuk salinan pelan fotostat kg tersusun yang saya bawa baru beliau minta petugas tadi uruskan. Kena sekali lagi ke unit kewangan ... bayar RM20 ... (pergi balik 100 meter). Tunggu dan dapat pelan. Ada sorang Pakcik tu suami isteri dah 3 kali datang masih belum beres ... urusan air katanya. 
Selesai bab Pejabat Tanah. Saya hantar Emel Pejabat Pinjaman Perumahan Putrajaya tanya cara nak dapatkan geran kembali untuk tujuan di atas ... sampai hari ini tiada jawapan. Telefon Pejabat Pinjaman Perumahan ... asyik passing saja dari satu pegawai ke satu pegawai ... semua tak pasti ...dan tiada jawapan tepat dan boleh dipertanggungjawabkan.  Pergi ke Putrajaya ... jumpa di kaunter ... kata kerani / petugas tu geran tak boleh bawa keluar ... kena bawa resit bayaran hasil dari pejabat tanah. Saya tak puas hati ... naik ke tingkat 6 (Unit Geran) ... tunggu ... ramai orang ... serah surat yang saya bawa (telah di cop melalui majikan saya). Kata pegawai tak boleh keluar geran selagi tak habis bayar. Setelah diterangkan apa yang diminta oleh pejabat tanah, pegawai berkenaan meminta saya kembali ke pejabat tanah dan mendapatkan pengesahan dari pejabat tanah Taiping bahawa geran itu akan digunakan untuk menukar status tanah pajakan ke hakmilik kekal atau lantik peguam untuk menguruskan. Saya minta pegawai berkenaan menjawab surat saya dan saya akan menunjukkan surat berkenaan ke Pejabat Tanah Taiping. Beliau kata akan hantar ke alamat saya secepat mungkin. Sehingga hari ini tak nampak pun bayang surat tu. 
Cerita ini tidak berakhir  di situ saja, sekembali saya ke Taiping (selang beberapa hari) saya ke Pejabat Tanah semula dan mengemukakan surat yang saya tulis untuk dihantar ke Bahagian Pinjaman Perumahan seperti yang diminta melalui Pejabat Tanah. Seperti biasa ... petugas/kerani jawab pegawai tak ada ... saya tanya esok ada ... tak pasti ... lepas tu pergi jumpa seseorang kakitangan yang saya tak pasti siapa. ... selepas cerita secara ringkas dia belek borang permohonan saya dan cakap tak payah ambil geran asal ... pergi beli salinan geran yang disahkan pegawai (RM80) ... geran ni sama macam asal. Saya ke kaunter depan dan tanya lagi adakah boleh saya lakukan seperti yang disarankan ... kakitangan kaunter kata tak boleh. Saya jumpa CC nak minta cop surat yang saya buat untuk dipanjangkan ke Bahagian Pinjaman Perumahan ... beliau keberatan kerana katanya Pejabat Tanah tidak boleh terikat dengan apa-apa dalam urusan ini ... pulak!! Saya tanya bolehkah saya buat melalui peguam ... beliau menjawab peguam akan hubungi Pejabat Tanah ... kami tak boleh terikat dalam urusan ni .... aduh!!! Beliau menelefon rakan setugas di Ipoh .... jawapan sama ... tak pasti. Beliau menunjukkan salinan taklimat yang diterima dari .... (siapa?) menyatakan Pejabat Tanah tidak boleh terikat dalam proses ini. Kemudian saya bertanya lagi sekiranya saya dapat memenuhi semua 7 perkara tersebut (di atas) adakah saya perlu membayar premium tanah? jawapan ... ya ... berapa? Mungkin memakan ribuan RM .... apa ni .... kalau tak mampu bagaimana? Borang 12A Permohonan Untuk Menyerahkan Balik Tanah dah isi dan ditandatangani di hadapan Pentadbir Tanah???? Tak bertanah la saya ... serah bulat-bulat ... dah la tu dibeli puluhan malah ratusan ribu RM (bukan tanah kurniaan yang premium dibayar sekitar RM8000). 

Katakan seseorang itu telah mengisi borang penyerahan balik tanah (borang 12A) dan JADUAL 1 (Permohonan Tanah) ... ada 3 kemungkinan boleh berlaku (hanya andaian saya)...
  1. Pemilik akan kehilangan tanah jika tak mampu bayar premium yang memakan ribuan RM (Kemungkinan orang kaya akan untung)
  2. Permohonan tanahnya tidak diluluskan
  3. Tanahnya dipohon oleh orang lain dan diluluskan
Saya terus bertanya berapa lama proses penukaran tersebut? .... jawapan tak pasti!!!
Nasihat saya jangan gopoh membuat pertukaran tersebut ... pastikan dulu bahawa anda tidak akan kehilangan tanah ... jangan menang sorak kampung tergadai.
  • Kasihanilah orang yang tak mampu ... mungkin premium tanah boleh dikecualikan kerana pemilik tanah telahpun membayar sebelumnya atau pun telah membeli dengan harga yang tinggi ...
  • Kakitangan pejabat tanah ... berilah penjelasan lengkap (termasuk bayaran premium dsb), jangan bila datang baru cerita itu tak kena ... ini tak lengkap dsb.
  • Pinjaman Perumahan sokonglah ... berilah bantuan kepada pemilik tanah.

YAB MENTERI BESAR PERAK TOLONG JAWAB SAT ...



Jangan sambut 1 januari

mohd zamri  to TIKedah@yahoogroups.com

Kawan terima email ini dan kerana isinya yang baik untuk direnung dan difikir, maka kawan bawa ke sini untuk rakan2 semua 
 
Jangan Sambut 1 Januari!! (new year) .. nauzubillah' 

Jadi renungan bersama 

Subject: Jangan sambut 1 januari ... Kenapa?? 

Kuliah Maghrib yang disampaikan oleh saudara Zulkifli Nordin. Di bawah ini adalah intipati kuliah beliau yang sempat disalin... 
Diantara lain, beliau mengupas ayat 120, surah Al Baqarah, mafhumnya :- 
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): 'Sesungguhnya petunjuk Allah ugama Islam itulah petunjuk yang benar'. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yg memberi)pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu. 

Beliau juga menyebut hadith Rasulullah SAW yang berbunyi, lebih kurang : 
UmatKu dilalaikan tanpa disedari seperti semut hitam diatas batu hitam dimalam yang gelap. Siang ia Islam, malam ia kufur; dan siang ia kufur, malam ia Islam. Yahudi & Nasarah yang tidak redha akan Islam kita akan menggunakan apa saja cara untuk menyesatkan kita. Sekarang mereka menggunakan cara yang begitu halus sampai kita sendiri tidak sedar yang kita telah mengikuti mereka. Tengok saja disekeliling kita ... 

Contohnya,haribulan . 
Berapa ramai yang tahu bahawa cara tarikh Masehi ini ada kaitannya dengan tuhan mereka. 21hb Ogos 2002 AD. Apa maksud AD dibelakang? Makna AD ialah 'AnnoDomini' bahasa Latin yang bermaksud 'Anno' ialah aku/saya dan'Domini' ialah tuhan dilahirkan. Jadi 21hb Ogos 2002 boleh diertikan sebagai'... beberapa hari setelah tuhan aku dilahirkan. 'Nauzubillah ... . Insaflah kita kerana secara halus kita mungkin termasuk dalam kategori umat Nabi Muhammad SAW seperti diatas. Sebab tulah kita dianjurkan supaya beristighfar selalu. 

Bila sampai 31 Disember, berapa ramaikah umat Islam yang meraikan tahun baru?Tetapi sedarkah mereka bahawa telah difatwakan oleh Sheikh-ul-Azhar, Sheikh Tantawi, Sheikh Yusof Al-Qardhawi dan Ulama2 contemporary bahawa menyambut 31Dis. bererti menyambut ulangtahun hari jadi tuhan Yahudi & Nasarah? Bagi mereka yang tidak tahu, hukumnya fasik, tetapi bagi mereka yang tahu (kita sekarang sudah tahu) hukumnya ialah MURTAD. Nauzubillah. 


Sesungguhnya yang baik itu adalah dari Allah S.W.T dan yang kurang serta salah dan silap adalah dari kelemahan saya sendiri. 
Wallahualam. Dapatlah kiranya dipanjangkan, Insyallah kita semua akan diberikan hidayah' 

Berpesan pesanlah kamu walaupun dengan sepotong ayat... 

salam sahabat. 
noranas

Ayo-yo, tersungkoq seminit dek kerana riya

Stephen Collins to tikedah@yahoogroups.com

Subhanallah!
 
Aishh...Pak Ngah Bed ooiii.
 
Malu la dok sebut sesen dua dari USA tu. Bukan tera mana jumlahnya, Pak Ngah. Setakat yang mampu. Alhamdulillah la dalam dok pikiaq kena ber-budget, ditakdirkan Allah Maha Kaya ada lagi bertambah baraqah dari Maha Agung Ia. Alhamdulillah.
 
Alahai, orang lain setahu Mak Ngah lagi banyak sadaqah jariah depa cuma dibuat diam2 ka, atau ke arah tabung lain yang lebih afdal; dan bukan ke Tabung TI agaknya. Allah hu aalam. Itu la yang Mak Ngah sangka. Sebab semua anggota TI ni kalau nak diukur dengan mata kasar, banyak baik dan eluk hati depa. Allah hu'aalam.
 
Ada sorang teman Mak Ngah sehari dua lepas talipom. Dia baru dapat tahu kami sekeluarga akan dokong perantau Iraq sikit hari nanti. Lalu dia nak hulur seratus dollar dan dan tu jugak sebab dia terharu dengan nasib budak kecik yang luka tu. Mak Ngah kata: Tunggu  depa sampai. Alhamduillah beruntung sungguh Mak Ngah, mempunyai teman2 Muslim yang lembut hati dan pemurah.
 
Kalaulah di negara merika ada insan2 yang pemurah gitu, tentunya di tanahair lagi ramai. InsyAllah. Sebab camna tak mahu bersadaqah pabila tenguk kiri kanan depan belakang ramai yang sangat memerlukan bantuan; dan ramai yang segan nak meminta.
 
Ditakdirkan Allah sesiapa yang ada rezeki duit muit lebih dari orang lain, seeluknya depa besar hati memberi dengan reda dan hati terbuka sebab setahu Mak Ngah (Mak Ngah saja la, bukan orang lain kot) sakinah yang datang selepas melepaskan sesuatu yang paling kita kehendaki/hargai/ agungi dari tangan kita lalu dihulurkan pada insan yang berhaq--masyAllah, tak tau nak habaq betapa mendalamnya sakinah tersebut. Bukan syok, bukan riya, bukan bangga. Gini la umpamanya sakinah tersebut--segala apa yang digenggam tu seolah air manis zam-zam yang tiada berhenti rahmatnya. Atau bagai terbentang permaidani di padang pasir dari kaki ini sehingga jauh nun di saujana kaki langit. Tak tau la apa perasaan hat yang menerima, tapi hat yang memberi tu, masyAllah, terasa dipelukNYA. Allah hu akhbar!
 
Mak Ngah dah tua ni baru mengerti kenapa Abu Bakar As-Siddiq r.a. itu suka benar memberi sehingga bila datangnya maut, tiada satu hartanya ditinggalkan. Sebab pabila kita jadi pemberi tanpa mengharapkan apa2 dari mana2 manusia (pangkat, pujian,hadiah, iklan) datang pada hati ni satu hikmatNYA--cinta tanpa batasan pada Allah Maha Esa dan sayang pada baginda Rasulallah s.a.w. yang tiada hentiannya. Allah hu la illa ha illa huwa.
 
Dengan itu dek kerana Mak Ngah mahu yang terbaik untuk semua, tak kira samada teman2 yang di kenai atau tak kenai--Mak Ngah galakkan usaha2 bersadaqah jariah. Tak payah bagi juta, rubu atau ratus pun tak apa. Kalau masuk sesen dua tahun ni, kemudian, seringgit dua tahun depan...lama2 bila dah biasa, tup-tup tanpa kita sedari duit-muit yang digenggami itu mengalir masuk dalam berbagai jenih tabung amal. Membuak2 rezeki depa insyAllah dari Allah Subhanahuwataala dari segala penjuru alam. Tak caya, cuba try test tenguk.
 
Mak Ngah terperasan ada satu rahsia yang Allah Taala buka (kat hati Mak Ngah): kalau liat nak memberi dek kerana alasan2 tertentu tak kira la mustajab atau tidak nya--paksa tangan kanan tu hulur. Hulur lah walaupun terasa sayang pada wang. Hulurlah walau takut jatuh miskin. Hulurlah walau tak mahu berkongsi. Kena paksa. Sebut: Bismillah hi rahman nirrahim. Orang lain tak payah tau. Allah Taala tahu betapa payahnya sesuatu amal ibadat tu pada sesetengah insanNYA. Ini kan ka juga sebentuk jihad? Perang nafsu?
 
Mak Ngah dok di sini bukan nya setanding taraf hidup macam orang lain. Alhamdulillah. Itu bahagian masing2 dari Allah Subhanahuwataala. Namun tiap detik, pabila Allah Taala tunjukkan kekayaanNYA dalam segala bentuk samada dirasai dek kalbu atau dilihat dek mata ku, Mak Ngah rasa tersangat lah bertuah. 
 
Sesusah2 kita (atau kita saja dok terbayang susah sedangkan hidup penuh dengan keenakan), ada berjuta lagi yang lebih susah dari kita. Mak Ngah dok perhati dan dok sangka---depa ini satu hari nanti akan mengaku di hadapan Allah Taala segala pemberianNYA pada depa di waktu sengsara. MasyAllah. Bayangkan bila depa naik saksi: si anu dan si ani, sewaktu aku sengsara sudi berkongsi kesenangan dunianya dangan kami, ya Allah.
 
MasyAllah! Allah hu Akhbar!
 
Allah Taala berfirman: Masuklah kamu (pemberi sadaqah) ke syurga melalui mana2 pintu yang kamu suka. (Ini bukan verbatim kot?)
 
Allah hu'aalam.
 
Hat tu lah yang Mak Ngah dok harap kita semua dapat di akhirat kelak. InsyAllah. Sebab kalau lah setakat mengharapkan ibadah2 fardhu 'ain salat, zakat, saum, hajj dan shahadah---hmmm, tak cukup agaknya? 
 
Allah hu la illa ha illa huwa.
 
Dok sat na. Adooiihhh, Mak Ngah nak kelih badan sebab tersungkoq tadi dek kerana riya disebut2 dek Pak Ngah Pak Njang sesen dua yang datang dari merika.
 
Allah hu Akhbar kabira
wal hamdulilllah hi kathira
wa subhanallah hi buq ratan wa asila
wa salallah hu aala saidina Muhammad
wa aala alihi wa sahbihi wassalama wa taslima

Jasad dan roh....

Mohd Ramlan bin Ali  to TIKedah@yahoogroups.com

Baru-baru ini teman memberikan takzirah sedikit kepada anak-anak teman mengenai jasad dan roh…

Ianya berkaitan dengan sambutan Maal Hijrah baru-baru ini.  

Manusia yang hidup terdiri dari dua komponen utama iaitu jasad dan roh. Tanpa roh, jasad tidak hidup.

Kita memberi jasad kita makan dan minum untuk menjalani proses penghidupan untuk membekalkan tenaga untuk pergerakan dan aktiviti-aktiviti seharian dan zat-zat makanan untuk tumbesaran, imuniti dan proses biokimia tubuh.

Kita juga mempunyai deria rasa yang mahukan makanan yang sedap dan segar untuk kita berikan kepada jasad kita. Tetapi bertanggungjawab kah kita dengan apa yang kita isikan kepada jasad kita.

Apakah makanan yang masuk ke tubuh kita halalan toiyibah?

Apakah makanan yang kita makan itu benar-benar bersih dan tidak tercemar?

Apakah makanan yang kita makan itu benar-benar berzat?

Apakah makanan yang kita makan itu tidak memudaratkan kita?

Apakah makanan yang kita makan itu yang diperlukan oleh jasad kita?

Atau kita hanya main hentam sajalahhhhhh.

Tapi apa yang lebih penting yang teman tanya kepada anak-anak teman ialah apakah yang diisi ke dalam roh mereka. Seperti kata Prof. Dr. Hamka,”Berikanlah santapan jiwamu dengan santapan yang mentauhidkan tuhanmu”. Jadi apakah yang kita pengisian yang telah kita berikan kepada rohani, jiwa atau nyawa kita selama umur hidup kita?????

Alangkah kosongnya jiwa dan rohani ku!!!! Menangis jiwa dan roh yang miskin dengan santapan yang kotor yang kita suapkan setiap hari kepadanya. Allahhu akbar! Allahu akbar! Allahhu akbar! Ampunkanlah dosa-dosaku. ......... ...

Teman menegur anak teman kerana ada yang takut nak tidur selepas menonton cerita-cerita seram di TV. Nak ke dapur seorangpun takut sebab terbayang-bayang dengan hantu-hantu yang digambarkan dalam cerita-cerita seram tu.

Teman kata, itu disebabkan roh kamu lemah... Kamu isikan dengan cerita-cerita yang menakutkan roh kamu sendiri. Roh yang lemah memang mudah bagi iblis dan syaitan mengisi ruang-ruang yang kita buka kepadanya.

Jadi pada pandangan teman kita patut mendidik anak-anak kita untuk mengisi rohani mereka dengan pengisian yang bersandarkan iman dan Islam supaya mereka tidak takut kepada yang lain selain dari Allah subhanawataala. Antara aktiviti-aktiviti memberi santapan kepada rohani kita antaranya ialah:

1)      Mengerjakan solat-solat wajib dengan penuh khusyuk dan tawadduk

2)      Mengerjakan banyak solat-solat sunat seperti sunat taubat, tahajjud, tasbih dan lain-lain.

3)      Membaca al-Quran dengan memahami maknanya

4)      Berzikir mengingati Allah

 Teman suka sangat dengan ayat-ayat ini yang kalau kita zikirkan setiap hari dengan memahami maknanya dan rohnya yang boleh mendekatkan kita kepadaNya:

   Petikan Surah Asyuara, Ayat 78-85

   

   

  

      Ayat 78: Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dialah

    yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku;

    Ayat 79: Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan memberi minum,

    Ayat 80: Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku;

    Ayat 81: Dan (Dialah) yang mematikan daku, kemudian Dia menghidupkan

    daku;

    Ayat 82: Dan (Dialah) yang aku harap-harapkan supaya mengampunkan

    dosaku pada hari kiamat;

    Ayat 83: Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan agama dan

    hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh;

    Ayat 84: Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam

    kalangan orang-orang yang datang kemudian;

    Ayat 85: Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga

    Jannatun-Naim;

 

Selamat menyambut Maal Hijrah 1430. Semoga dengan bertambahnya usia kita, maka bertambah kukuhlah iman dan Islam kita kepadaNya, insyaallah.

Antara kawan dan sahabat.....

Seperti kata Mamu, “Persahabatan lebih mulia dari percintaan”

Kawan hanyalah umpama semut yang mengurungi tempat yang bergula.

Habis gula larilah ia ke tempat lain yang manis. Tinggallah tempat yang kehabisan gula kesunyian.

Tapi jangan lupa pepatah berkata,”Mati semut kerana gula”

Kadang-kadang kawan-kawan tertipu dengan manis yang penuh kepalsuan yang menjerat diri mereka sendiri.

Namun sahabat umpama isi dengan kuku, kata bidalan Melayu. Kuku boleh dipotong untuk membuang kekotoran, umpamanya kita membuang kekusutan yang tidak boleh memisahkan persahabatan yang kukuh terjalin dalam persahabatan. Jika dipisahkan isi dengan kuku, tidak terkiralah sakitnya dengan luka yang berdarah. Oleh itu persahabatan yang dipupuk dan disemai, dibersihkan selalu supaya tiada penyakit yang boleh merosakkan hubungan isi dengan kuku. Jangan biarkan cekam-cekam busuk dan kulat-kulat merosakkan kuku dan akan memusnahkan hubungan antara dua sahabat.

”Persahabatan lebih mulia dari percintaan”

Isnin, 29 Disember 2008

Alhamdulillah syukur

[TIKedah] Alhamdulillah syukur
 Stephen Collins
AddTo:
tikedah@yahoogroups.com

MasyAllah. Allah hu Akhbar.
 
Syukur teramat sangat urusan2 yang wajib dikendalikan untuk si pendatang dari Afghanizatan tu lancar semuanya. Alhamdulillah. Setelah lima hari Marwais Salehi menginap di rumah kami, petang tadi selpas Asr dia berpindah ke rumah yang akan dikongsi dengan jejaka Muslim dari Iraq.
 
Alhamdulillah Yusuf baik hati sudi heret Marwais ke hulu ke hilir, jauh dan dekat, menguruskan bermacam2 jenih hal dari pagi sampai malam. Depa tak ada--Mak Ngah dan anak2 di rumah sempat beristirehat anak-beranak tanpa risau bukak tutup hijab kami. Ketemu pun di waktu pagi untuk buat sarapan, dan di malam hari untuk hidangi makan malam. Bersembang pun ala kadar saja untuk menyejukkan hati tetamu supaya tidak terasa terasing berteduh dengan kami,  sengaja tak berborak2 hok-hek sebab sat ni suami cemburu pulak. Allah hu'aalam.
 
Orang2 masjid Annur alhamdulillah akhirnya jumpa satu rumah sewasupaya cepat keluar dari rumah kami si pendatang tu. Orang2 masjid ni kalau boleh mahu elakkan kehadiran berpanjangan si jejaka ni di bawah bumbung kami sebab depa kesian kat Mak Ngah dan anak2 dara dua beradik tu. Untuk kebaikan iman mu, kata depa, dalam Islam tidak dibenarkan kamu bersama dengan yang bukan mahram. Alhamdulillah baik hati depa berusaha melancar fardhu kifayah sebaik-baiknya.
 
Dek kerana baru tadi diberitahu Marwais jumpa rumah sewa, tak sempat Mak Ngah nak bungkus keperluannya. Cuma sempat bagi bantai selimut, sikit pakaian, makanan dan perkakas keperluan lelaki. Dok pikiaq nak bagi katil dan tilam yang beliau guna sewaktu di rumah kami sebab musim sejuk ni kalau tidur ataih lantai, jenuh menggigil sat ni. Kesian kat dia. Kena tunggu bila di talipon Yusuf sat ni sebab nak heret benda2 tu kena ada plan.
 
InsyAllah dalam masa tiga minggu lagi pesakit dari Iraq akan tiba untuk memulakan rawatan di hospital. Ni dok tengah atur itu ini supaya selesa depa dua beranak tu di rumah kami. Alhamdulillah anak2 tengah cuti akhir tahun maka depa sibuk dok mengemas dan merancangi itu ini. Alhamdulillah.
 
Teringat Mak Ngah pesanan Syed hari tu bahawa tidak akan keluar tetamu dari rumah sehingga Allah Taala ampuni dosa seisi rumah. MasyAllah. Mak Ngah harap datang dan perginya Marwais itu adanya berkat Ilahi, dan datang dan perginya Ruaa dan Fatimah nanti--begitulah hendaknya jugak. Amin.
 
Ni dok berangan2 nak buat Hajj Tammattu tahun 2009/ Hijrah 1430. InsyAllah. Sebab terasa rindu dan mahu merasai nikmatNYA yang Maha Agung sekali lagi..walaupun tiap detik di sini alhamdulillah dah terasa banyak sangat dah pemberian Maha Suci Ia kepada kami sekeluarga. Alhamdulillah. Cuma, iya la, hati ni asyik dok rindu satu macam. InsyAllah akan datang rezekiNYA dari segala penjuru alam supaya termakbul hendaknya hajat di hati. Amin.
 
Mendambakan CINTA Allah---jika lah itu yang Maha Suci Ia kurniakan pada kita semua, Allah hu Akhbar! Bertuah la kita di dunia dan di akhirat Amin.
 
Wassalam.
Mak Ngah dan keluarga

Bebola BABYKEN (babi+ikan)

from anakda anak to TIkedah

denda 50 ribu je????
 
berbaloi ke pada umat islam yang dah temakan benda haram tu???
 


kawan aku kasi........ 
Subject:
  Bebola BABYKEN (babi+ikan)
 
 

.~
 


 
IDERIS Mohamad menunjukkan minyak masak kitar semula yang sudah bertukar menjadi hitam 
tetapi masih digunakan di kilang membuat bebola ikan di Kepala BatasPulau Pinangsemalam. 


KEPALA BATAS - Jika anda penggemar makanan berasaskan bebola 
ikan, wajar siasat semula kaedah pengeluarannya untuk mengelak 
termakan benda haram.   Ini kerana sebuah kilang di sini yang 
mengeluarkan makanan tersebut sejak lima tahun lalu, dikesan 
mencampurkan daging dan perut babi bersama isi ikan dan tepung 
untuk membuat bebola ikan.   Malah, kumpulan wartawan yang 
menyertai serbuan ke kilang itu bersama 20 pegawai penguat kuasa 
Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKSPP) turut terkejut apabila 
melihat sebuah periuk besar berisi minyak masak yang dipercayai 
digunakan berulang kali untuk menghasilkan produk makanan di situ. 


 
IDERIS Mohamad menunjukkan daging dan perut khinzir yang disimpan bersama bahan mentah 
lain termasuk ikan di sebuah kilang di Kepala Batas, Pulau Pinang semalam. 


Lebih menjijikkan apabila minyak masak itu yang ditempatkan di dalam 
periuk di luar kilang, sudah bertukar rupa menjadi hitam serta likat 
seperti minyak pelincir kenderaan. 

Ternyata serbuan yang diketuai Ketua Unit Inspektorat dan 
Perundangan JKNPP, Ideris Mohamad bakal membuka mata ramai 
pihak terutama penggemar makanan berasaskan bebola ikan dan 
golongan peniaga mengenai status kebersihannya. 

"Tindakan pengusaha kilang ini dengan menyimpan perut dan daging 
babi bersama bahan mentah lain termasuk ikan di dalam satu peti 
penyejuk memang nyata salah. 

"Alasan mereka daging berkenaan adalah untuk kegunaan para pekerja 
juga tidak masuk akal kerana kuantiti bahan yang disimpan itu terlalu 
banyak dan hasil siasatan mendapati memang mereka mencampurkan 
daging babi itu untuk membuat bebola ikan," jelas Ideris. 

Produk dari kilang berkenaan dipercayai dipasarkan secara meluas 
khususnya di Seberang Perai hingga meliputi Kulim dan beberapa 
kawasan lain. 

Menurut Ideris, kilang itu pernah diserbu setahun lalu dan diarah tutup 
selama dua minggu atas kesalahan terlalu kotor.   Namun, serbuan 
semalam membuktikan tidak banyak perubahan berlaku.   Justeru, 
pihaknya telah merampas semua bahan makanan di kilang itu yang 
dianggarkan bernilai lebih RM300,000 selain pengambilan sampel 
produk untuk ujian.   Jelas Ideris, jika disabit kesalahan, pengusaha 
kilang boleh didakwa di bawah Seksyen 13B 


 
IDERIS berada di bahagian stor bahan mentah kilang dengan periuk merebus bebola ikan berada 
di bawah dalam serbuan di Kepala Batas semalam. 


Akta Makanan 1983 kerana memproses makanan tidak mengikut 
spesifikasi dengan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak 
lebih lapan tahun.   Kilang itu juga diarah tutup selama 14 hari. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Salam Maal Hijrah

[TIKedah] salam maal hijrah
 zubair abdullah
AddTo:
tikedah@yahoogroups.com
Selamat menyambut maal hijrah 1430.Semoga tahun ini akan lebih baik dari tahun sebelumnya.
 
Ya allah ya tuhanku,
Sahabatku itu hartaku,
mesra kami penawar rindu,
Rajuk kami membuah ceria,
Ya Allah,silaturrahim kami ukhwah fisabilillah,
bermusuh kami nauzubillah,
berpisah mati insyaAllah,
pengubah hati doa rabitah. 
Ya Allah,rahmati kami meniti usia,
terpisah kami di alam nyata,
temukan semula di taman syurga.
Amin.
Salam maal hijrah 1430 dari kami sekeluarga.

BOIKOT

muhammad haleem TO TIkedah@yahoogroups.com

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
 
Hari ini(27/12/2008) ,ratusan mayat anak-anak dan orang awam
berkelimpangan dijalan-jalan di kawasan terkepung Gaza, jajahan zionis laknatullah. ..
 
Masihkah anda mampu menjamah hanyirnya darah-darah ayam goreng dan meredhai wang anda membiayai pembunhan tersebut..? ?
 
CELAKALAH ANDA !!
Jika anda melakukan dengan sedar dan tidak merasai apa-apa...
 
Namun jika anda terpaksa berbelanja di gedung pungutan wang zionis tersebut, relakanlah anak-anak anda bila mereka terpaksa membunuhmu pula, bila  dewasa nanti, lantaran kotornya duit anda menghalalkan jalan buat pembunuhan.. .
 
Jika lantaran kejahilanmu meratah garingnya kulit hanyir hasil usahawan laknatullah itu, biarlah hari ini menjadi kali terakhir sumbangan anda sampai kepada pembunuh kanak-kanak itu...
 
Jika anda masih jahil dan terus bergelumang dengan 
musuh Allah dan kemanusiaan itu, ketahuilah Allah lansung tidak hajatkan duit dan keujudan anda, sehinggalah anda meratapi dan bertaubat... .
 
Jauhilah semua perniagaan dan produk-produk zionis
laknatullah. .
 
Seboleh mungkin elakkan bekerjasama dengan penyambung nasafnya, amerika yang dicucuk hidung !!
 
Gagal amerika, gagallah zionis..!!!
 
 
 
Kejahatan zionis
 
Senarai barangan zionis
 
 
ZIONIST
PRODUCTS & AFFILIATED COMPANIES:
McDonald's Restaurants
RESEARCH FINDINGS :
McDonald's is the largest and best-known global food service retailer with more than 30,000 restaurants in 121 countries.[8]
McDonalds chairman and CEO Jack M. Greenberg is an honorary director of the American-Israel Chamber of Commerce and Industry, Inc., of Metropolitan Chicago.[9]
According to the Chicago Jewish Community Online (website of the Jewish United Fund of Metropolitan Chicago), McDonalds Corporation whose global headquarters is based just outside Chicago is a major corporate partner of the Jewish United Fund and Jewish Federation.[ 1].
Through its Israel Commission, the Jewish United Fund "works to maintain American military, economic and diplomatic support for Israel; monitors and, when necessary, responds to media coverage of Israel"[2].
The Jewish United Fund runs "Fun-filled Summer Family Missions to Israel" (the next one is on Aug 19 2002) where families get to "visit an army base and meet with Israeli soldiers" and "visit our sister city, Kiryat Gat and see the important work we are doing there"[3]. Kiryat Gat, you may be aware from the Boycott Intel Campaign, is built on stolen Palestinian land - the lands of the villages of Iraq Al Manshiya and Al-Faluja whose residents were ethnically cleansed in 1949 in contravention of International Law[6]. Through its "Partnership to Israel" programme, the Jewish United Fundprovides $1.3 million annually[5] to help the development of Kiryat Gat and to promote further illegal settlement there.
In the Jewish United Funds outreach program they pay for Christian leaders and American high school kids to visit Israel and be fed zionist lies.[4]
McDonalds entered the Israeli market in 1993 and now has 80 resturants across Israel, providing employment to some 3000 Israelis.[7]
 
ADDITIONAL INFO & REFs :
[1]
Chicago Jewish Community Online
(website of the Jewish United Fund of Metropolitan Chicago)
http://www.juf. org/cent/ partners. asp
After the successful take up of the boycott around the world, companies are for the first time shy to show their support for the zionist state. As a result this page which lists the corporate partners was quickly taken off.. Luckily we managed saved a copy (below).
Notice that the partners list is split in to three tiers. Presumably the largest contributors are in the first tier with their names in a large type. Mcdonald's is third on this tier with Sara Lee fourth. Other partners include several newspapers, banks and finance companies.
 
[2]
http://www.juf. org/jewish_ identity/ ji_connect_ home.asp
THE ISRAEL CONNECTION
The Jewish United Fund/Jewish Federation of Metropolitan Chicago maintain strong ties to Israel in a variety of ways.
The Partnership 2000 Program forges business, professional, and personal links; Israel Experience Programs for teens and young adults provide education and enrichment opportunities; and JUF Missions offer families, singles, and others a wide variety of travel options; the Israel Commission of the Jewish Community Relations Council of the Jewish United Fund enables the organized Jewish community to maintain its interest in Israel-related issues.
 
http://www.juf. org/services_ resources/ sr_jcrc_israelco m.asp
THE ISRAEL COMMISSION
"The Israel Commission serves as a forum for the organized Jewish community to promote understanding of Israel and Middle East developments, most recently including those connected with the peace process; works to maintain American military, economic and diplomatic support for Israel; monitors and, when necessary, responds to media coverage of Israel; plays a leadership role in organizing and planning the annual community-wide Yom Ha'Atzmaut celebration; and helps promote Israeli cultural events in the metropolitan area."
 
[3]
http://www.juf. org/mission/
http://www.juf. org/mission/ mission.asp? id=9
Summer Family Mission to Israel
August 19-23, 2002
Led by Missy & Allan Malmed
...Walk in the steps of your ancestors and view the amazing excavations at the Southern Wall ... Stop at Mt. Hertzel where Yitzak Rabin is buried ... Visit our sister city, Kiryat Gat and see the important work we are doing there ... Visit an army base and meet with Israeli soldiers ... Learn the important history of the Golan Heights ...
 
[4]
http://www.juf. org/services_ resources/ sr_jcrc_outreach .asp
OUTREACH TO THE GENERAL COMMUNITY
CHRISTIAN LEADERSHIP MISSION TO ISRAEL
In past years leaders from a broad spectrum of Christian faith communities have been invited to participate in a week-long seminar in Israel, coordinated by the Jewish Community Relations Council of the Jewish United Fund of Metropolitan Chicago and the American Jewish Committee, and jointly sponsored by the Jewish Federation of Metropolitan Chicago and the American Jewish Committee.
SPEAKERS
If your group is interested in having a speaker address the topics of Israel, Israel's role in the Middle East, Jerusalem, or the peace process, contact...
HIGH SCHOOL AND COMMUNITY OUTREACH
The Israel Youth Delegation is an official joint project of Israel's Ministry for Foreign Affairs and the Ministry of Education. The purpose of the project is to make American high school students aware of Israel ...
 
[5]
http://www.juf. org/jewish_ identity/ ji_connect_ p2000.asp
PARTNERSHIP 2000: OUR LINK TO ISRAEL
In Chicago, the Jewish United Fund/Jewish Federation is twinned with the Lachish region, comprising the city of Kiryat Gat and the rural areas of Lachish and Shafir. Through this partnership, $1.3 million from the Jewish United Fund is allocated annually for projects that promote the region's development. ..
 
[6]
For full information on Kiryat Gat please see the article on Intel already facing possible legal problems for building its chip plant in Kiryat Gat :
 
[7]
http://www.mcdonald s.com/countries/ israel/
McDonald's Israel opened its first restaurant in October 1993, in Ramat-Gan (a suburb of Tel Aviv). Today, McDonald's Israel operates more than 80 restaurants across Israel.
McDonald's Israel Benefits the Israeli Economy
McDonald's Israel proudly sources over 80% of its ingredients locally, including 100% kosher beef patties, potatoes, lettuce, buns, and milkshake mix. McDonald's Israel employs 3000 Israelis. 

It should be noted, in its favour, that when in 1999 an international campaign forced Burger King to withdraw its name from a restaurant that had been built in the illegal Israeli settlement of Maale Adumim, the general manager of McDonald's Israel, Omri Padan, said that he will never open a branch on the occupied territories.
 
[8]
http://www.mcdonald s.com/corporate/ index.html
 
[9]
http://www.mcdonald s.com/corporate/ info/exec_ bios/greenberg/ index.html
 
[10]
http://www.mcdonald s.com/countries/ saudiarabia/ index.html
The oppressing arches of McDonalds can be seen in most Muslim countries. In Saudi Arabia there are 71 branches including two in in the Holy City of Makkah. Prince Misha'al Bin Khalid Bin Fahad Al Faisal Al Saud is McDonalds licencee in the kingdom.
 
URL: http://www.inminds. com/boycott- mcdonalds. html

Sabtu, 27 Disember 2008

RAHSIA TARIKH LAHIR PASANGAN ANDA

RAHSIA TARIKH LAHIR PASANGAN ANDA


Ketahui pasangan anda melalui TARIKH LAHIR
(BETUL ATAU KEBETULAN)

1. Tarikh Lahir pada 1, 9 & 24
Pada umumnya pasangan ini bersifat pendiam & konservatif. Namun dengan orang-orang tertentu dia cepat mesra. Tapi pasangan yang lahir tarikh ini mudah terperasan. Kerana sifatnya itu menyebabkan ramai orang yang tidak menyukainya. Namun begitu dia tetap dikagumi kerana bersikap serius terutamanya yang berhubung dengan orang ramai. Dalam hal percintaan, dia sanggup berhabis semata-mata untuk memenuhi segala keinginan pasangannya. Tapi hati-hati kadangkala dia lebih mementingkan persahabatan daripada percintaan dan lebih rela memutuskan cintanya demi sebuah persahabatan yang telah terjalin lama. 

2. Tarikh Lahir pada 2, 11 & 30 
Orangnya perasa dan mudah tersinggung. Sifatnya yang suka menyendiri membuatkan dia lebih suka tinggal di rumah. Ramai orang suka bergaul denganya kerana perwatakannya yang lembut & ramah. Dia paling benci jika cintanya ditolak atau dikhianati olih orang yang benar-benar dicintainya. Namun begitu dia selalu bersikap sabar dan tidak terburu-buru dalam bertindak. Sayangnya untuk urusan masa depan dia bersikap pesimis sering mengalah sebelum mencuba.Oleh itu mesti ada yang mendorongnya agar tidak terus terjebak dengan sikap pesimisnya. 

3. Tarikh Lahir pada 3, 18 & 29 
Sabar serta pandai menguasai diri adalah ciri yang khas bagi pasangan yang lahir pada tarikh ini. Tapi jangan cuba mempermain-mainkannya,dia akan mengamuk dengan hebat. Dia tergolong pasangan yang bijaksana dan bertanggungjawab. Sifat jujur & ramah adalah modal utamanya dalam bergaul. Tapi dalam soal cinta dia merupakan pasangan yang susah untuk di mengertikan. 

4. Tarikh Lahir pada 4, & 13 Pasangan yang lahir pada tarikh ini adalah seorang yang pandai, suka bergaul dan mudah berubah pendapat. Dia seringkali tidak yakin dengan diri sendiri.Dalam soal cinta, dia tergolong pasangan yang mata keranjang dan suka bertukar-tukar partner. Sifat ini membuatkan orang tidak suka apa lagi untuk bersimpati dengannya. Dia sering bersifat dingin kepada orang lain kerana menganggap orang lain merupakan faktor penyebab timbulnya masalah. Tapi dia memiliki sifat kelakar, mudah ketawa dan kadangkala bersikap keanak-anakkan. 

5. Tarikh Lahir pada 5 & 17 
Yang lahir pada tarikh ini adalah seorang yang optimis, bercita-cita tinggi dan punya kecederungan untuk berprestasi. Namun begitu dia adalah seorang yang berwatak keras dan apa yang diinginkan selalunya dipenuhi. Memandangkan sesuatu selalunya dari segi yang menguntungkan.Tapi sayangnya dia suka menganggap remeh pada orang lain.Dalam soal cinta, berhati-hatilah kerana dia suka bertukar-tukar pasangan. 

6.Tarikh Lahir pada 6, 14 & 27 
Dia adalah seorang pasangan yang tidak mahu kalah dan pantang menyerah. Kejujuran dan keadilan merupakan sifat yang membuatkan dia disegani.Dalam soal cinta dia ingin memberi yang terbaik kepada orang yang dicintainya.Namun begitu harga dirinya terlalu tinggi sehingga dia tidak pernah mengerti mengapa seseorang itu menolak kebaikannya. 

7. Tarikh Lahir pada 7, 28 & 31 Dia adalah seorang yang bersifat terbuka berterus terang & jujur. Namun dia mudah sekali terpengaruh dan ingin mencapai sesuatu itu dengan cara mudah. Cinta baginya sering diertikan sebagai pengisi masa lapang. Semasa bercinta dia sangat berhati-hati dan suka sekali merayu dan kalau pasangannya curang dia dengan mudah meninggalkannya. 

8. Tarikh Lahir pada 8 & 23 
Dia bersifat peramah dan mudah perasa. Kepada teman-teman dia bersifat lembut & bijaksana. Namun begitu dia tersisih dari teman- teman kerana rasa rendah diri yang terlalu menebal. Dia memerlukan suasana yang seimbang baik sewaktu berfikir mahupun dalam kehidupan seharian.Kelemahan yang paling menonjol ialah gugup dan selalu dihantui perasaan khuatir tetapi dia adalah seorang yang penjimat. Dalam urusan cinta, dia seorang yang tabah dan rela berkorban. 

9. Tarikh Lahir pada 10, 16 & 21
Suka bekerja keras,memiliki nafsu yang tinggi dalam usaha mencapai cita-citanya.Dalam pergaulan sehari-hari dia merupakan orang yang mudah tersinggung. Namun begitu dia seorang yang jujur & tabah dalam menghadapi persoalan.Soal cinta dia sangat setia dan sebab itulah dia mudah disenangi. Tapi dia seorang yang terlalu cemburu. Kalau baik dia sangat baik dan kalau jahat dia merupakan orang yang paling jahat. 

10. Tarikh Lahir pada 12 & 19 Orang yang lahir pada tarikh ini memiliki sifat suka dipuji. Dia berharap setiap orang akan menganggapnya sebagai juara. Pada dasarnya dia suka berdandan dan berpakaian rapi.Kerana itu dia sering membelanjakan wangnya untuk menunjukan penampilannya.Dalam kehidupan sehari-hari dia adalah pasangan yang disegani kerana bakat kepimpinannya.Sifatnya yang bijaksana membuatkan dia disegani dalam pergaulan.Dalam urusan cinta, dia adalah pasangan yang sangat susah untuk dipercayai. 

11. Tarikh Lahir pada 15, 20 & 26 
Jangan mengharapkan sifat romantis dari pasangan yang lahir padatarikh ini. Dia tergolong dalam orang yang kurang serius, bersikap bodoh dalam menghadapi sesuatu. Namun begitu dia selalu bersikap penuh pengertian bila menghadapi sesuatu masalah. Dia sangat benci pada perkara-perkara yang berbau keributan terutama yang menimbulkan huru-hara. Dalam hal percintaan dia menuntut untuk lebih diberi perhatian tapi dia jarang mengambil berat pada pasangannya. Namun begitu sikapnya disenangi oleh kawan-kawan. 

12. Tarikh Lahir pada 22 & 25 
Wataknya paling susah untuk dimengertikan. Kadangkala dia disukai kerana kebaikannya dan kadangkala dia dibenci kerana perbuatannya.Namun buat teman-teman dia merupakan orang penuh pengertian. Dalam pelbagai situasi dia lebih suka merendahkan diri jarang sekali mahu menonjolkan kelebihannya pada orang lain. Pasangan jenis ini terkenal sebagai perayu dan sebab itulah dia diberi jolokan seniman asmara.

Blog yang menghina Nabi

Blog yang menghina Nabi Muhammad S.A.W .... pihak berwajib sila ambil tindakan ... 

Isnin, 22 Disember 2008

Rahsia Tahi Lalat

Posted: 12/21/2008 5:06:02 PM

abghalim menulis
ORANG MELAYU dulu dulu la....depa ni percaya pada FIRASAT
so kita percaya ka...atau sekadar kebetulan



BIBIR
bibir atas kanan - banyak rezeki, pandai
bibir atas kiri - ramai kawan, baik hati
bibir bawah kanan - disegani orang, ramai yg suka
bibir bawah kiri - pandai bicara, tak mudah kalah

LEHER
leher kanan - cerdas, jujur, berani menderita
leher kiri - cerdas dlm segala hal dan banyak pengetahuan
leher di tengah - tercapai cita-cita

MATA
biji mata kanan - suka serong dan pembohong
biji mata kiri -pembohong tetapi baik hati
hujung mata kanan - baik hati, sopan santun, cerdas
hujung mata kiri - baik budi, murah rezeki 

PIPI
pipi kanan - ramai teman
tengah-tengah pipi kanan - ramai yg suka
tengah-tengah pipi kiri- ramai teman


KEPALA
kepala sebelah kanan - terkabul cita-cita
kepala sebelah kiri - sering menemui kesusahan
kepala sebelah belakang - jujur, sabar dan tekun

KENING
kening kanan - cerdas dan cekap
kening kiri - cerdas, sopan santun
tengah kening - keras hati, berani segala hal

MULUT
hujung mulut kanan - kecil rezeki, tak mudah kalah
hujung mulut kiri - suka berpoya-poya

KETIAK
ketiak kanan - dapat menyimpan rahsia
ketiak kiri - jujur, banyak yang cinta

HIDUNG
batang hidung - banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
pada hidung - banyak rezeki

DAGU
dagu bawah kanan - jujur dan baik hati
dagu bawah kiri- bijak sana dan berbudi luhur

MATA
alis kanan - suka menolong, baik hati
alis kiri - ramai yang suka
sudut mata kanan dalam - disayang suami atau isteri
sudut mata kiri dalam - tidak mudah dilupakan pasangan
sudut mata kanan luar - baik budi, ramai yg cinta
pelipis kiri - murah rezeki, dpt jadi kaya
pelipis kanan - serba berhasil dalam usaha
kelopak mata kanan - atas baik hati, ramah, berjaya
kelopak mata kiri atas - baik budi, ramai yg suka
kelopak mata kanan bawah - agak malas
kelopak mata kiri bawah - agak bodoh, kurang bijaksana 

KAKI
telapak kaki kanan - tak mudah mengeluh
jari kaki kanan - suka menolong
jari kaki kiri - berbudi, suka berbuat baik
telapak kaki kanan - tidak mudah mengeluh
telapak kaki kiri - baik budi pekertinya
pergelangan - kaki kanan suka berpergian (keluar rumah)
pergelangan kaki kiri - kehendak kuat
tumit kanan - jujur dan banyak kawan
tumit kiri - baik budi

BETIS
betis kanan - suka berhibur, boros
betis kiri - rajin,tidak suka menganggur

LUTUT
lutut kanan - bersikap tidak peduli dan tak mahu berusaha
lutut kiri - kurang kuat berusaha

PEHA
pangkal peha kanan - kemahuan kuat
pangkal peha kiri - suka kerja apa pun

PUNGGUNG
punggung kanan - agak mengalami kesulitan
punggung kiri - malas dan suka duduk

BAHU
bahu kanan - cermat dlm membuat keputusan, banyak tanggungan
bahu kiri - suka kerja keras, banyak tanggungjawab
ubun-ubun - kurang jujur

PUSAT
pusat - cerdas, tangkas, tekun
pusat bahagian kanan - sejahtera dalam hidup
pusat bahagian kiri - beroleh kemuliaan

PINGGANG
pinggang kanan - sayang pada pasangan hidup
pinggang kiri - disayang pasangan hidup

DADA
dada kanan - dapat mengatasi masalah
dada kiri - berani, jujur dan sabar

TANGAN
siku tangan kanan - kuat ingin memiliki kekayaan
siku tangan kiri - baik hati, suka menolong
jari tangan kanan - serba beroleh keuntungan
jari tangan kiri - serba baik bekerja
jari telapak tangan kanan - banyak rezeki tapi boros
jari telapak tangan kiri - banyak rezeki dan cermat
pergelangan tangan kanan - boros, suka bersukaria
pergelangan tangan kiri - dapat berpangkat

LENGAN
lengan kanan - setia dan taat pada atasan
lengan kiri - menepati janji dan rajin

PERUT
perut bawah kanan - banyak rezeki, suka memberi maaf
perut bawah kiri - baik hati, tenang hidupnya