Isnin, 19 Disember 2011

Sabtu, 3 Disember 2011

Mengapa yahudi menanam pokok gharqad?




Hadis Abu Hurairah r.a: 

Rasulullah s.a.w bersabda: Hari Kiamat tidak akan berlaku sehinggalah orang-orang Islam memerangi orang Yahudi. Orang-orang Islam memerangi mereka menyebabkan orang Yahudi bersembunyi di belakang batu dan pokok. Maka batu atau pokok berkata: Wahai orang-orang Islam! Wahai hamba Allah! Ada Yahudi di belakangku. Datanglah ke sini dan bunuhlah dia melainkan pokok yang berduri, kerana pokok itu adalah di antara pokok kaum Yahudi.

Go For Green... 1-Orang 1-Gharqad Tree...Idea Siapa dan Untuk Apa?

Era Imam Mahadi dan era Dajjal sudah terlalu hampir. Kaum Yahudi mempunyai 
keyakinan yang tinggi bahawa pemimpin agong mereka Al-Moshaikh (Dajjal) akan 
muncul untuk mengetuai mereka. Sementara, kaum Kristian pula amat yakin 
dengan kehadiran Al Masih (Nabi Isa a.s) muncul memimpin mereka. Manakala 
kita kaum muslimin yakin penuh dengan kedatangan ketiga-tiga mereka ini: 
Al-Mahadi, Al-Moshaikh (Dajjal) dan Al-Masih Isa a.s.

Sesungguhnya Kaum Yahudi sudah lama mempercayai akan kedatangan era 
Imam Mahadi. Tetapi oleh kerana sikap egoistik kaum ini sejak turun temurun 
menyebabkan mereka tidak boleh menerima kenyataan demikian. Malahan 
mereka lebih percaya pula kepada Dajjal sebagai pemimpin agung untuk 
menyelamatkan suku kaum keturunan mereka.

Dalam keadaan ketakutan, mereka bersiap siaga memperlengkapkan ketahanan 
geografi negara mereka dengan membina tembok2 batu yang tinggi, menanam
pokok Gharqad dan menempah banyak pedang2 titanium. Apapun mereka
laksanakan, hari di mana mereka akan disembelih di bumi Israel semakin hampir.
Tidak hairanlah mengapa mereka kepingin sangat menakluki negara Afghanistan.
Kerana mereka percaya tentang hadis "Panji-panji Hitam dari arah Khurasan..."

Pokok Gharqad, satu2nya pokok yang tidak bersuara ketika mana kaum Yahudi 
bersembunyi disebaliknya. Lalu mereka menjadikan pokok ini sebagai penyelamat 
kepada keturunan Yahudi seantero dunia. Maka lahirlah kempen Go For Green
Seluruh dunia menyokong kempen ini. Kerana di mana sahaja ada Yahudi maka 
kempen ini akan dikemundangkan, malahan diiktiraf dengan penganugerahan 
sijil sebagai 'bersekutu' menyelamatkan bangsa Yaahudi.






Lihat sahaja slogan mereka di bawah ini "Save The Gharqad Tree". Untuk apa 
mereka membuat kempen tersebut jika tidak ada perkara yang tersirat 
disebaliknya. Mungkin di sana tersohor dengan ONE-YAHUDI ONE-GHARQAD TREE



Cuma persoalannya.... Apakah ada di kalangan negara Islam JUGA turut serta

mengambil bahagian dalam kempen GO FOR GREEN yang diwar2kan oleh Israel ini? 
Jika ada sungguh malang sekalilah negara itu mempunyai pemimpin yang 
sama-sama bersekongkol dengan pemimpin laknatullah INI. Wallahu A'lam.

Sumber: Klik


Selasa, 8 November 2011

Tony Phua DAP baru cadang ... BN dah nak laksana 2012 ...


Jangan cepat melatah ....Tak perlu tunggu DAP memerintah utk mengecilkan kakitangan awam, BN pun sedang ke arah tu ... x percaya baca petikan ucapan belanjawan di bawah ... Tony Phua tiru BN!!! (atau sekadar kenyataan provokasi) 2x5 haa...haaa...haaa....


Tuan Yang di-Pertua,


FOKUS KEEMPAT: MEMPERKEJAP PERKHIDMATAN AWAM


56. Bajet 2012 akan memperkenalkan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam atau SBPA yang akan menggantikan Sistem Saraan Malaysia atau SSM. Sesungguhnya, SBPA digubal dengan matlamat mentransformasikan Perkhidmatan Awam Malaysia supaya menjadi organisasi yang lebih dinamik, responsif dan berorientasikan prestasi. SBPA akan memperkenalkan prinsip perubahan radikal dalam pengambilan dan pengisian jawatan serta pembangunan kerjaya dengan teras pengekalan atau penamatan perkhidmatan penjawat awam berasaskan prestasi kerja. SBPA ini mempunyai elemen-elemen berikut:

Pertama: Mewujudkan Dasar Pemisah atau exit policy bagi penjawat awam yang berprestasi rendah dan mereka yang memilih untuk meninggalkan perkhidmatan;

http://www.bharian.com.my/articles/UcapanBelanjawan2012/Article/

Mat Sabu



Rabu, 24 Ogos 2011

Tempat-tempat Misteri di Lautan

Bukan rahasia lagi bila lautan penuh dengan misteri. Walaupun bagi sebagian orang lautan merupakan tempat mencari penghidupan atau menikmati keindahan mengagumi ciptaan sang khalik, kebanyakan memilih mengaguminya dari tepian. Beberapa lokasi laut di dunia yang ditakuti menyimpan misteri yang masih belum terjawab hingga sekarang. Sebut saja salah satu contoh peristiwa di mana pesawat dan kapal menghilang tanpa jejak. Atau adanya pusaran air raksasa, ombak dahsyat, atau lingkaran cahaya misterius di dalam air. Ada sebuah tempat di mana semua fenomena terjadi sekaligus misalnya di suat daerah yang dikenal sebagai Segitiga Bermuda.Walaupun di posting sebelumnya telah saya bahas tentang Segitiga Bermuda walaupun secara implisit, kali ini saya ingin menggabungkanya dengan beberapa lokasi lautan lainya yang menyimpan misteri yang belum terjawab secara ilmiah hingga saat ini. Berikut ini beberapa lokasi tersebut.


1. Segitiga Bermuda 
Ini sudah bukan lagi berita baru dan menjadi konsumsi khalayak umum tentang misteri di daerah ini. Wilayah yang luasnya jutaan kilometer persegi disebut segitiga karena lokasinya yang berada di antara tiga wilayah -- Kepulauan Bermuda, Puerto Rico, dan Fort Lauderdale.


Misteri Segitiga Bermuda dipicu peristiwa hilangnya skuadron yang terdiri atas lima pembom torpedo Angkatan Laut pada 5 Desember 1945. Jasad 14 kru Penerbangan 19 hingga saat ini tidak ditemukan. Setidaknya ada 50 kapal dan pesawat yang dilaporkan hilang di wilayah itu. Namun, Segitiga Bermuda kehilangan reputasi mistisnya, juga daya tariknya pertengahan tahun 1980-an.
Sejumlah teori berusaha menjelaskan fenomena aneh di Segitiga Bermuda - dari pseudosains, paranormal, sampai UFO. Namun, yang paling meyakinkan dikemukakan oleh Joseph Monaghan dari Monash University. Pada 2003, ilmuwan tersebut menulis artikel dalam American Journal of Physics. Judulnya, 'Bisakah Gelembung Metana Menenggelamkan Kapal?'


Menurut Monaghan, gelembung besar  bisa terbentuk dari deposit metana padat -- yang dikenal dengan gas hidrat. Untuk diketahui gas metan bisa memadat di bawag tekanan besar di dalam laut. Deposit metana yang mirip es bisa pecah, berubah gas, dan menciptakan gelembung di permukaan air. Konsentrasi gas yang lepas bisa menyebabkan kerusakan alat elektronik pada pesawat juga kapal. Tak hanya itu, kapal bisa tenggelam di lokasi tersebut karena pengurangan kepadatan (densitas) air secara mendadak.


Fenomena lain di Segitiga Bermuda disebut Flying Dutchman - lenyapnya awak kapal secara misterius. Teori ilmiah ditawarkan untuk menjelaskan dari hilangnya para pelaut itu. Yakni infrasonik. Beberapa ilmuwan yakin, infrasonik itu ditimbulkan gelembung gas metana saat naik ke permukaan.


Getaran infrasonik memicu resonansi berbahaya di jantung dan pembuluh darah. Saat itu, manusia yang terkena bisa terserang panik. Ini mungkin yang membuat para pelaut panik dan melompat ke luar kapal - untuk melepaskan diri dari perasaan aneh yang menimpanya. 


Bagaimanapun, tak ada satupun teori yang menjelaskan, mengapa pada pertengahan tahun 1980-an, Segitiga Bermuda berhenti  melahap kapal dan pesawat.  Mungkin karena kemajuan teknologi pesawat dan kapal.


2. Laut Sargasso 


Banyak orang menyamakan Laut Sargasso dengan Segitiga Bermuda. Padahal perairan ini terdapat di tenggara Segitiga Bermuda di Samudera Atlantik. Ada beberapa keunikan di wilayah ini. Samudera bergerak searah jarum jam, tedapat banyak alga Sargassum di dalamnya.


Laut ini memiliki pusaran raksasa yang memiliki aturannya sendiri. Temperatur di luar pusaran jauh lebih tinggi dari bagian luarnya. Sejumlah orang yang berlayar di sana mengaku melihat fatamorgana: misalnya, Matahari terbit di Timur dan Barat dalam waktu bersamaan.


Richard Sylvester dari University of Western Australia berpendapat, pusaran raksasa Sargasso bersifat sentrifugal -- yang lantas menciptakan pusaran kecil yang mencapai wilayah segitiga bermuda. Pusaran kecil ini menimbulkan siklon mini di udara -- cukup kuat untuk mencelakakan sebuah pesawat kecil.


3. Laut Setan (Devil's Sea) 


Ini adalah wilayah di Pasifik, sekitar Pulau Miyake - 100 kilometer Selatan Tokyo. 'Saudara' Segitiga Bermuda ini tidak bisa ditemukan di peta manapun, namun para pelaut memilih untuk menghindarinya. Badai bisa muncul secara tiba-tiba dan menghilang sama mendadaknya. Paus, lumba-lumba, bahkan burung tak hidup di wilayah itu. Sembilan kapal menghilang dalam waktu lima tahun pada tahun 1950-an. Yang paling terkenal adalah menghilangnya Kaiyo Maru No.5, kapal riset Jepang.


Laut Setan berada di kawasan seismik yang sangat aktif. Lantai laut bergerak konstan. Pulau vulkanik muncul dan menghilang secara reguler. Wilayah ini juga diketahui sangat aktif aktivitas siklonnya.


4. Tanjung Harapan 


Daerah ini juga dikenal sebagai Tanjung Badai. Kapal-kapal besar tenggelam dalam kurun waktu ratusan tahun. Sebagian besar kapal hancur karena cuaca buruk, khususnya ombak mematikan, atau 'cape roller'. Para ilmuwan menyebutnya gelombang soliter -- yang tingginya bisa mencapai 30 meter, sejatinya terdiri dari dua ombak yang bergabung menjadi satu.


Gelombang raksasa itu menciptakan rongga besar, yang tingginya hanya sedikit lebih rendah dari gelombang itu. Meski fenomena ombak ini bisa terjadi di laut lainnya, namun area di Tanjung Harapan yang paling bahaya


5. Bagian Timur Samudera Hindia dan Teluk Persia 


Daerah ini dikenal fenomena yang sangat mengesankan dan misterius: lingkaran cahaya raksasa yang berputar-putar di permukaan air.


Ahli kelautan Jerman, Kurt Kahle percaya, fenomena itu adalah akibat dari gempa bawah laut, yang menimbulkan pendaran plankton. Lalu timbul gerakan seperti putaran roda. Namun, hipotesis ini menuai kritik akhir-akhir ini karena belum mampu menjelaskan transformasi lingkaran cahaya secaralogis. Sains modern juga belum mampu menjelaskan bentuk lingkaran sempurna obyek tersebut. Karenanya, muncul teori baru yang sebenarnya lebih tak masuk akal: UFO


6. Pusaran air (maelstrom) 


Meski tak terlalu mengesankan seperti pusaran air di Laut Sargasso. Namun para pelaut tahu fenomena menakjubkan tentang pusaran jenis ini. Pusaran air ini terjadi dua kali  sehari, di bagian barat laut Laut Norwegia Kata 'maelstrom' dipopulerkan oleh Edgar Alan Poe. Maelstrom adalah air yang berputar kuat dan besar. Permukaan air dari pusaran lebihrendah puluhan meter dari permukaan air laut. Kekuatannya puluhan kali lipat dari arus biasa.


Yang aneh, pusaran berubah arah berlawanan setiap tiga sampai empat bulan. Bisa terjadi di manapun, termasuk Segitiga Bermuda. Diyakini, pusaran berputar berlawanan arah jarum jam di belahan bumi utara dan searah jarum jam di bagian bumi selatan.


Sumber:Klik

Khamis, 9 Jun 2011

Mengalu-alukan Kenyataan Presiden Pas Tentang Negara Islam



Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Selamat bermuktamar kepada PAS dan tahniah kepada yang diberikan amanah. PAS adalah tonggak politik negara. PAS adalah nafas umat Islam dalam berpolitik di negara ini.

Saya mengalu-alukan kenyataan YB Presiden PAS DS Abdul Hadi Awang semalam yang menyebut: “Apa yang penting adalah pelaksanaan. Kalau letak jenama saja tak laksana tak ada faedah. Kita mulakan dengan pelaksanaan negara berkebajikan, itu ada dalam Al-Quran, Dia tak sebut negara Islam, Dia sebut negara berkebajikan”.

Bagi saya ini adalah satu kemajuan yang memberangsangkan dalam PAS. Dalam masa yang sama bererti PAS terus bersama dengan gerakan Islam lain di dunia ini yang mula keluar dari rethoric negara Islam kepada realiti kenegaraan yang sebenar yang diperlukan oleh manusia. Ya, tiada dalam Islam istilah negara Islam atau daulah Islamiyyah atau islamic state seperti yang disangka oleh sesetengah pihak. Ia satu istilah yang muncul ketika kebangkitan umat Islam menghalau penjajah (decolonization).
Sebelum itu, kitab-kitab fekah Islam hanya menyebut Darul Islam atau wilayah Islam yang merujuk kepada wilayah yang dikuasai oleh umat Islam ketika itu. Apabila perkataan ‘daulah Islamiyyah’ atau Islamic statemuncul, kemudian diikuti dengan kebangkitan Revolusi Syiah di Iran, maka perkataan daulah Islamiyyah atauIslamic state ini mula dipopular oleh para pejuang politik islami di seluruh dunia. Disebabkan istilah ini juga mereka berbalah bahkan menuduh pihak lain kurang islam disebabkan tidak bersama dalam perjuangan menegakkan daulah islamiyyah atau negara Islam itu. Walaupun kadang-kala pertentangan ada asasnya, namun sebahagiannya hanya disebabkan perbezaan istilah yang dipakai.
Cuma, sekian lama ramai gerakan Islam yang memperjuangkan istilah ini, mereka masih gagal menetapkan satu takrifan yang jelas dan realistik. Gambaran yang terlalu ideal tentang kenegaraan menjadikan ‘negara Islam’ itu bagaikan satu khayalan yang tidak berpijak di bumi nyata. Kita boleh lihat khayalan Hizbul Tahrir yang cuba berkembang di negara kita pada hari ini. Ia bolehlah dikatakan utopia state yang hanya wujud diminda, tidak mungkin pada realitinya.
Alhamdulillah, apabila gerakan Islam –sebahagian mereka- benar-benar terlibat sendiri secara langsung dengan politik kenegaraan, maka mereka mula sedar tentang realiti sebenar sesebuah pemerintahan. Kembali mereka merujuk kepada al-Quran dan hadis, juga amalan para khalifah Islam yang mendapat petunjuk (al-Khulafa al-Rasyidin), maka mereka akhir jelas mengapa perkataan ‘negara islam’ atau daulah islamiyyah itu tidak wujud atau tidak disebut.
peta_malaysia.jpg
Politik kenegaraan dan seninya sentiasa berubah mengikut keperluan suasana. Namun, prinsipnya kekal. Ini kerana Islam satu agama realistik. Perjuangan politik dalam Islam, bukanlah perjuangan menegakkan jenama negara, tetapi menegak tanggungjawab dan prinsip-prinsip keadilan yang dikehendaki oleh Allah dan rasulNya. Bukan penting pada jenama, tetapi pada isinya. Islam agama yang menjamin keadilan, keamanan, memelihara rakyat dari munkar dan menegakkan kebaikan, menyebarkan kebajikan dan seterusnya. Itulah negara yang dikehendaki oleh Islam. Soal mekanisme hukum –sama ada hudud atau tidak- dibincangkan setelah ditegakkan prinsip dan tanggungjawab utama, diwujudkan suasana yang kondusif yang memungkin keadilan dan keindahan hukum itu berfungsi. Bukan masanya lagi. Tangguhkan dahulu isu-isu makanisme, tumpukan kepada tanggungjawab dan prinsip utama kenegaraan.
Sekian lama istilah negara Islam memisahkan PAS atau menyukarkan parti itu bergerak lebih kehadapan, namun hari ini- dengan kenyataan YB Presiden akan memberikan nafas baru yang lebih luas dan fleksibel kepada PAS.
Cumanya, saya sedang meneliti apakah maksud ‘negara kebajikan’ yang hendak diwujudkan. Saya percaya Presiden PAS ada kerangka yang jelas. Ahli-ahli hendaklah difahamkan terlebih dahulu sebelum membicarakannya secara meluas. Ini kerana welfare state mempunyai pelbagai gambaran. Secara umum, dunia memahami welfare state adalah negara-negara yang memakai nordic model seperti Norway, Denmark, Sweden dan lain-lain. Mungkin PAS ada model yang tersendiri. Apapun saya merasakan PAS akan dapat melangkah dengan lebih jauh dengan kenyataan tersebut.
4 Jun 2011
Sumber: Klik

Selasa, 7 Jun 2011

Penipuan Netbook 1 Malaysia

Netbook 1 Malaysia cap great Wall yang kononnya diberi percuma kepada pelajar sekolah golongan miskin adalah satu penipuan terancang untuk merompak rakyat miskin secara tanpa disedari .... netbook tersebut boleh didapati dalam harga borong RM150 -RM200 seunit di pasaran ... mereka yang menerima netbook secara "percuma" tersebut 'dipaksa' mendaftar dengan celcom atau tm untuk talian internet dalam tempoh tertentu ... terpaksa bayar bulanan ... syarikat dapat untung ... UMNO dapat nama ... rakyat dapat???
Pemberian "netbook percuma" juga tidak jujur ... pemilihan penerima juga mengikut kroni ... ada yang pendapatan keluarga sehingga RM10k pun dapat sampai 2 unit ... teman rasa senjata makan tuan ... kesedaran internet di kalangan "deme" akan membawa kepada perubahan sokongan dlm pilihanraya akan datang ... sape yang rugi? deme dan kuncu-kuncu deme jugak!!! 

Selasa, 5 April 2011

Memoir Bekas Adun MCA Jimah

Pembela mangsa JE selamat 
disemadikan
Zulkifli Sulong   
PORT DICKSON, 5 April: Mayat pejuang
mangsa JE Bukit Pelanduk, Yap Ah Peng,
69, selamat disemadikan di tanah perkuburan
 Cina Sendayan tengahari tadi dengan penuh
 adat dan budaya Cina.

Turut serta memberikan penghormatan terakhir
 adalah Pesuruhajaya PAS Negeri Sembilan,
Zulkefli Mohd Omar bersama Yang Dipertuan
 PAS Telok Kemang, Haji Ramli Ismail.

Turut berada di rumah teres Yap Ah Peng ketika
 majlis penghormatan terakhir diberikan adalah
 Adun Port Dickson, M Ravi dan Adun Lukut, Ean Yong Tin Sin.
(Gambar: Yap ketika datang ke pejabat Harakadaily tahun lepas, 
menjelang pilihan raya kecil Bagan Pinang,  bagi menerangkan isu
 terkini tanah Bukit Pelanduk ketika itu)
Yap Ah Peng, bekas Adun MCA Jimah selama dua penggal meninggal
petang 1 April lepas dengan begitu mudah sekali. Tanpa harta dan
rumah besar, Yap meninggalkan isteri dan empat anak.

Anak sulong beliau, Dr Yap Yeong Ching berkata, bapanya sedang
 berbual telefon agak panjang sebagaimana biasa petang Jumaat itu.
 Selepas itu, beliau duduk dan terus tidak sedarkan diri.

Doktor kemudiannya mengesahkan kematian beliau selepas di bawa
 ke Hospital Port Dickson.

Hari ini, 5 April mayat Yap Ah Peng selamat di semadikan namun
 kenangan pelbagai pihak khasnya PAS sendiri terhadap Yap
 tidak mungkin akan dilupakan begitu sahaja.

Kali terkahir Yap bersama PAS adalah tiga hari sebelum itu di
Majlis Makan Malam untuk mengumpul dana Kompleks PAS
Negeri Sembilan di Dataran Muhibbah Kampung Ismail, Ampangan.

Di majlis itu, Yap mengambil satu
meja iaitu bersamasembilan lagi
rakannya,beliau menyertai majlis
yang turut disertaioleh Presiden
PAS,Datuk Seri Tuan Guru
Abdul Hadi Awang danSetiausaha
Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Menurut Zulkefli Mohd Omar, Yap
 datangke mejaPresiden PAS
 sambil membawasegala keratanakhbar khasnya dariakhbar Cina
menunjukkan laporan kenangan bagaimana hubungan beliau
dengan PAS kepada Ustaz Abdul Hadi.
(GambarZulkefli Mohd Omar turut menghantar keranda Yap 
untuk disemadikan)

Antaranya keratan akhbar beliau menyerahkan memorandum
 menyokong Undang-undang Hudud yang ketika itu hangat
diperkatakan menjelang pilihan raya 2004 lalu. Yap dan
 rakan-rakannya menjadi penawar kepada PAS yang hari-hari
 diserang kerana Hudud itu khasnya dari masyarakat dan parti Cina.

Memandangkan semuanya adalah salinan asal, Yap berjanji akan
 membuat salinan dan akan dihantar kepada Ustaz Abdul Hadi
 selepas ini. Namun, belum sempat salinan itu diserahkan,
Yap telah pergi buat selama-lamanya.

Yap adalah Adun MCA Jimah, Port Dickson selama dua penggal
(kini sebahagiannya Lukut). Ketika menjadi Adun di bawah Menteri
Besar, Tan Sri Isa Samad itu, dia telah dilantik mempengerusikan
satu jawatankuasa untuk menyusun semula ternakan babi di Negeri
 Sembilankhasnya di bawah kawasan beliau iaitu di Bukit Pelanduk
keranaia tidak hygenic ketika itu.

Hasilnya, satu Enakmen telah diluluskan DUN Negeri Sembilan bagi
 menyusun semula dan mengawal ternakan babi di negeri itu.

Untuk melaksanakannya,
 kerajaan negeri telah
mengambilalih tanah yang luas
milik Guthrie dan dibeli dengan
harga yang agak rendah.
Tanah ini akan disusun, dibina
prasarana yang sesuai dan
akan dipecah-pecahkan untuk
 diserahkan kepada penternak
 babi di situ agar ia tersusun
 dan bersih.

Namun, kerana ketamakan Umno,
sebuah syarikat ditubuhkan untuk
 menguruskan tanah-tanah itu. Hasilnya, ia hendak dijual dengan
harga yang tinggi kepada penduduk di situ.
(Gambar fail: Aktiviti membunuh babi akibat JE pada tahun 1998)
Hasilnya, penduduk enggan membeli tanah itu dan enggan
berpindah dari kawasan ternakan masing-masing. Ekoran dari
itulah datangnya serangan virus JE yang membunuh lebih
100 mangsa pada tahun 1998.

Serangan virus berkenaan semakin menggila apabila ia mula
menjangkiti ramai penduduk sehingga membuatkan keadaan
negara ketika itu menjadi gempar. Jumlah angka korban
meningkat kepada 31 penduduk menjelang pertengahan Mac.

Seramai 47 orang lagi dirawat di Hospital Universiti Kebangsaan
 Malaysia (HUKM), HS, ospital Kuala Pilah, Hospital Universiti
(HU), Hospital Melaka (HM) dan beberapa hospital swasta.

Menyedari punca jangkitan JE yang berasal daripada babi,
kerajaan seterusnya mengerahkan 1,400 anggota tentera dan
polis memusnahkan 64,000 babi secara bersepadu di tiga
 kawasan utama di Port Dickson.

Pasukan Bomba dan Penyelamat menggunakan helikopter
untuk menyembur ubat nyamuk daripada udara, selain
menyembur menggunakan kaedah biasa di kawasan terlindung.

Sebuah bilik operasi dibuka 24 jam di Jabatan Kesihatan Awam
 di Bukit Damansara untuk mengumpul maklumat semasa
mengenai usaha menangani wabak itu.

Arahan serta suasana panik menyebabkan penduduk di
Bukit Pelandok dan Kampung Baru Sungai Nipah di Lukut,
dekat Seremban seolah-olah tidak berpenghuni apabila
penduduknya bertindak meninggalkan kawasan berkenaan
bagi menyelamatkan diri.

Penduduk yang masih berada di kawasan yang ada banyak
 ladang ternakan khinzir bertindak memakai pelbagai jenis
 topeng sebagai langkah keselamatan. Enam sekolah rendah
terpaksa ditutup sementara berikutan serangan wabak JE
 di sekitar Bukit Pelandok. (- Ex-smgrian 1991.)

Sebagai bekas wakil rakyat kawasan itu dan orang yang
 terlibat dengan membuat draf enakmennya, Yap merasa
ia adalah tanggungjawab beliau untuk menyelesaikannya.

Walaupun umurnya sudah melebih 60an, Yap telah
membuatDiploma Eksekutif di Universiti Malaya tentang
kes ini.Beliau telah berjaya mendapatkan diploma itu
selepas menyelesaikankajian beliau mengenai Wabak JE
di Bukit Pelanduk.

Kajian beliau itu menjadi satu bahan kajian penting tentang
 kes inikerana ia datang dari orang yang terlibat dari awal
 hingga akhir dalam kes ini.

Apabila isu Hudud datang,
 Yapberkempen mengumpul
tandatanganuntuk menyokong
undang-undang itu.Hasilnya satu
memorandum diserahkanYap dan
rakan-rakan kepada Presiden PAS,
Ustaz Abdul Hadi yang juga
Menteri Besar Terengganu
ketika itu.
(Gambar: Zulkefli bersama Haji Ramli 
dan M Ravi bercakap dengan anak 
sulong Yap, Dr Yap Yeong Ching)


Tujuan adalah satu. Yap mahu pencuri tanah rakyat sehingga
menyebabkan serangan JE itu dipotong tangan mereka.
Pendek kata, Yap mahu kerajaan yang ada dijatuhkan kerana
kejahatan mereka itu.

Sejak itulah, hubungan antara Yap dengan PAS menjadi sangat
istimewa.Beliaulah antara tokoh yang awal menjadi pemimpin
dan ahli KelabPenyokong PAS.

Ketika ianya dilancarkan di Markas Tarbiyah PAS Pusat di
Kuala Lumpur
 menjelang pilihan raya umum 2004, Yap datang bersama
 penyokongnya ke situ. Beliau dilantik menjadi Naib Pengerusi
 pertama Kelab Penyokong PAS yang kini sudah dinaik taraf
kepada Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP). Ketika itu
Pengerusinya adalah Alex Ong.

Sejak itu, Yap tidak pernah hilang. Beliau sentiasa sahaja
bersama rakan-rakannya bersama PAS berkempen untuk
orang-orang Cina agar menyokong PAS dalam pilihan raya
 umum dan kecil.

Tema beliau jelas, hanya PAS mampu memberikan keadilan
 kepadasemua termasuk memotong tangan pencuri tanah
rakyat di Bukit Pelanduk.

Rupanya pertemuan beliau dengan Ustaz Abdul Hadi di
 Ampangan Khamis 28 Mac adalah pertemuan terakhir
 beliau dengan Presiden PAS itu.

Hasrat Yap untuk melihat rakyatnya di Negeri Sembilan
menjatuhkanpencuri tanah rakyattidak kesampaian.
 Namun, Pesuruhjaya PASNegeri Sembilan,
 Zulkefli Mohd Omar berjanji, usaha Yap dan
rakan-rakannya itu tidak akan sia-sia. Ia akan diteruskan
beliau.

Selamat bersemadi Yap Ah Peng (1942 - 2011)
Sumber: Klik

Selasa, 25 Januari 2011

Quran Besar Tulisan Tangan Berusia 500 Tahun Milik Perpustakaan John Rylands Uni

 


Sebuah kitab Al-Quran Bertulis tangan berusia 500 tahun , sebanyak 470 halaman berukuran 35 x 24 inci, sama dengan ukuran skrinTV plasma besar.  Kitab ini ditulis oleh beberapa ahli Kitab  dan iluminator untuk Kansuhal-Ghuri,Sultan Mameluke kedua terakhir dari Mesir. 
 
 
 
Ahli sejarah berpendapat kitab ini ditulis bermula pada separuh kedua abadke-14 hingga tahun 1500. Pada mulanya ia disimpan
di perpustakaan sultan diKaherah dan akhirnya diambilalih oleh Earl 
dari Crawford.
Quran adalah salah satu daripada beberapa naskah yang menjadi 
Koleksi Crawford, pelbagai artifak diambil alih oleh  Earls Crawford. Kitab ini dibelioleh Enriqueta Rylands pada tahun 1901 dan  menjadi koleksi 
perpustakaansuaminya John Rylands.  Perpustakaan ini akhirnya menjadi  sebahagian dari University of Manchester  sekarang.
     
Kerja-kerja menyalin setiap helaian muka surat Al-Quran ini sedang dilakukan  menggunakan teknologi digital yang diketuai oleh  En Carol Burrows di University of Manchester's John Rylands Library. Salinan tersebut akan dipublishkan sebagai Alquran digital online untuk para pelajar yang hendak membuat rujukan. Keadaan kitab yang sudah berusia ratusan tahun ini semakin rapuh  tidak mengizinkan untuk dijadikan sebagai kegunaan umum. Sebagai ganti kitab digital online akan diterbitkan.

Sumber: selatanonline
 

Ahad, 16 Januari 2011

Simpanan Data Menggunakan Bakteria


Simpanan Data Menggunakan Bakteria
Banyak kita lihat dalam iklan di tv mengenai iklan-iklan sabun yang berfungsi untuk membasmi kuman dan bakteria. Ada juga kempen-kempen mencuci tangan yang dijalankan untuk meningkatkan taraf kesihatan rakyat malaysia. Sungguh hebat perang terhadap bakteria dan kuman ni.
Tetapi, berbeza daripada penyelidik dari China yang sedang mengkaji kebolehan simpanan data dengan menggunakan bakteria. Bakteria yang digunakan adalah bakteria E.coli yang boleh menyebabkan gastroenteritis, urinary tract infections, dan neonatal meningitis.
713px EscherichiaColi NIAID 250x250 Simpanan Data Menggunakan Bakteria
Walaupun begitu, E.coli berupaya menyimpan data dalam kapasiti yang tinggi dimana 1gram bakteria tersebut, boleh menyimpan sehingga kapasiti 90GB data. Satu koloni bakteria yang terdiri dari 18sel E.coli boleh memuatkan salinan elektronik pengishtiharan kemerdekaan yang bersaiz 2MB. Data boleh di encrypt menggunakan kaedah site-specific genetic recombination.
Cuma apa yang menjadi penghalang dalam menggunakan bakteria untuk simpanan data adalah ia boleh bermutasi dan itu akan memerlukan “sequencer” untuk mendapatkan data dari bakteria itu yang mana kos “sequencer” tersebut adalah mahal.
Mungkin jika bakteria digunakan untuk simpanan data, setiap hari kapasiti data yang anda ada akan bertambah dari semasa ke semasa kerana bakteria tersebut akan membiak dan bercambah disebabkan ianya adalah sel yang hidup. Selain itu, anda perlu memberi makan kepada komputer anda satu hari nanti.
Sumber: Klik