Sabtu, 14 Mac 2009

Ulasan Catatan Dr Mahathir Mengenai PPSMI

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS (PPSMI)

Dr. Mahathir Mohamad 

| 

1. Saya berasa amat sedih apabila membaca laporan berkenaan demonstrasi yang dipimpin oleh tokoh sastera Melayu menentang pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. (Ulasan: Begitulah Tun ...Tun pun pernah menulis dalam Malay Dilema ... cuma masih belum sampai peringkat amuk ... kalau semua pendapat rakyat kerajaan tak nak dengar ... saman di mahkamah tak dilayan (asyik tangguh saja ... apa lagi boleh dibuat?)

2. Kononnya ini akan menidakkan kebolehan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam ilmu ini. Konon ia akan mengurangkan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. 
(Ulasan: memang menidakkan Bahasa Melayu ... menunjukkan kita tidak yakin dengan kemampuan Bahasa Melayu ... sebagai Lingua Franca)

3. Kita harus ingat bahawa pelajaran bukan semata-mata untuk memaju atau mengembangkan bahasa. Pelajaran adalah untuk penguasaan ilmu, pelbagai jenis ilmu.
(Ulasan: apa ... dengan Bahasa Melayu kita tak boleh menguasai ilmu ... dimana Tun belajar ni?)

4. Yang boleh meningkatkan taraf dan kemajuan bahasa ialah matapelajaran bahasa itu sendiri dan diperingkat yang lebih tinggi mata pelajaran sastera. (Ulasan: saya bersetuju dengan Tun 100% ... kita kuasai bahasa Inggeris melalui bahasa itu sendiri ... bukan mengorbankan subjek lain)

5. Sains dan matematik tidak mungkin menolong kemajuan bahasa, khususnya bahasa Melayu. 
(Ulasan: betul tu ... jadi kita tak patut guna Bahasa Inggeris untuk pengajaran Sains dan Matematik ... pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris tidak akan dapat membantu perkembangan Bahasa Inggeris ... malah merosakkan Bahasa Inggeris sendiri ... contoh soalan Bahasa Inggeris UPSR baru lalu ... pelajar menjawab mengikut kaedah Sains (ringkas) ... ramai yang gagal)

6. Ini disebabkan bahasa sains dan matematik bukan daripada bahasa Melayu. Sebahagian besar daripada perkataan-perkataan dalam mata pelajaran ini adalah dalam bahasa Latin yang di-Inggeriskan. 
(Ulasan: Saya setuju ... kenapa Inggeris menginggeriskan bahasa Latin? ... mengapa mereka tidak menggunakan bahasa Latin dalam pengajaran sains dan matematik? … kenapa kita tak boleh Melayukan istilah Sains ... apa masalahnya? Kenapa kita tak boleh? Kenapa wujud sikap rendah diri dalam menggunakan bahasa kita? Jepun, Korea dan negara-negara Eropah tak guna Bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains Matematik … mereka masih mampu kuasai sains dan matematik mengapa kita tak contohi mereka?)

7. Memang benar kita boleh Melayu-kan perkataan-perkataan ini, seperti juga kita Melayu-kan perkataan daripada lain-lain bahasa.

8. Memang boleh tetapi perkataan-perkataan sains bukan satu dua tapi beratus-ratus. Dan perkataan ini menjadi asas kepada perkataan yang mempunyai makna yang amat berlainan.
(Ulasan: Semenjak tahun 1970(darjah 1) kita dah mulakan pengajaran dalam Bahasa Kebangsaan (Melayu) dan tiada lagi kelas aliran Inggeris ... termasuklah sains dan matematik ... ada timbul masalah? pelajar sains/teknologi kita yang dihantar ke luar negara ada masalah? Tun ada statistik berapa ramai pelajar sains kita yang gagal di luar  negara disebabkan tak faham istilah sains dan matematik disebabkan menerima pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Melayu? Kalau setakat buat andaian saja ... tanpa disokong statistik yang absah ... atau mengemukakan statistik yang dimanipulasi sampai bila pun perdebatan ini tidak akan berakhir)

9. Umpamanya perkataan Oxygen (Oksigen) - satu jenis gas. Derivative (cabang) daripada perkataan ini adalah seperti berikut;

• Oxygenation

• Oxidation

• Oxide

• Oxidants

• Deoxydation

• Oxidise

• Oxidification

• Dioxide

• Monoxide

• Peroxide

10. Ini hanya bagi satu elemen daripada sebanyak 120 (118) elemen. 
(Ulasan: rujuk ulasan 8)

11. Tiap satu mempunyai banyak derivative. Tetapi ada perkataan-perkataan lain yang hanya untuk ilmu sains. Jika semuanya nak di-Melayukan, bahasa Melayu akan bertukar menjadi bahasa Inggeris, ejaan lain bunyi semacam. Sebenarnya ia bukan bahasa Melayu lagi. 
(Ulasan: Bahasa Inggeris pun menerima masuk perkataan dari bahasa lain (perkataan asal bahasa Inggeris cuma 99 patah sahaja)... baru dapat berkembang pesat sehingga seperti hari ini ... apa salahnya kita menerima perkataan baharu daripada bahasa lain sekiranya tiada istilah dalam bahasa kita ... salah? Setahu saya bahasa Inggeris bukan bahasa paling ramai dituturkan didunia ... ia berada di tangga 2  selepas bahasa mandarin … Negara China tidak menggunakan bahasa Inggeris dalam sains dan matematik boleh juga maju … kenapa tak ajar saja sains dan matematik kita dalam bahasa mandarin?)

12. Ilmu sains dan matematik bukan ilmu yang statik. Ilmu-ilmu ini berkembang sepanjang masa. Tiap hari ada hasil kaji selidik, penerokaan, ciptaan dan perluasan yang diperkenal melalui ratusan kertas-kertas yang ditulis. 
(Ulasan: setuju ...)

13. Hampir semua ditulis dalam bahasa Inggeris. Untuk menterjemah tulisan ini kita perlu orang yang fasih dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dan faham ilmu yang hendak diterjemah. 
(Ulasan: sangat setuju ...)

14. Kita ada beberapa kerat sahaja orang yang berkebolehan seperti ini. Itupun dalam dua tiga bidang sahaja. Orang yang layak seperti ini tidak berminat menjadi penterjemah seumur hidup. Apabila sains dan matematik diajar dalam bahasa Melayu, orang seperti ini tidak akan ada lagi. Bagaimanakah kita hendak ikuti perkembangan ilmu sains? 
(Ulasan: sangat setuju ... tetapi ini tidak bermakna kita tidak boleh buat rujukan dalam bahasa lain ... kalau kita faham bahasa inggeris (kita belajar bahasa inggeris melalui subjek bahasa Inggeris) kita boleh buat rujukan dalam bahasa berkenaan ... apa masalahnya ... tak perlu penterjemah ... bahkan dalam bahasa lain pun kita boleh rujuk seperti bahasa Jerman sekiranya kita mempelajari bahasa berkenaan di sekolah melalui subjek bahasa itu sendiri ... bukan belajar sains dan matematik dalam bahasa Jerman. Jangan kita ingat sains dan teknologi cuma dalam Bahasa Inggeris sahaja.)

15. Sebaliknya kertas ilmiah akan terus dikeluarkan beratus-ratus lagi, semuanya dalam bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain. Maka tanpa kebolehan menterjemah semua ilmu baru ini akan tertinggallah orang Melayu dalam bidang ilmu yang amat penting di zaman ini.
(Ulasan: saya tidak bersetuju dengan Tun ... kita tidak perlu menterjemahkan semua itu ... Tetapi kita kena ingat,  mereka yang mempelajari bahasa sahaja tidak mungkin memahami teknologi … nak memahami teknologi tidak semestinya kita perlu belajar ilmu tersebut dalam bahasa asal. Contoh kita nak belajar bacaan dan perbuatan dalam solat … perlukah kita belajar semua tu dalam bahasa Arab? Penerangan diberikan dalam bahasa Melayu (atau bahasa ibunda masing-masing) … bacaan dalam bahasa Arab. Sama macam sains dan matematik … ajar dalam bahasa Melayu … istilah terjemahkan (atau kekalkan dalam bahasa asal) ke bahasa Melayu … dah 33 tahun dilaksanakan tiada masalah … (1970 – 2003) kenapa perlu tukar? Ilmu sains berkembang di Malaysia … saintis makin ramai walaupun mendapat didikan dalam bahasa Melayu … lihat anugerah sains yang di terima oleh universiti tempatan … pelajar yang mendapat didikan melalui bahasa Melayu juga cemerlang di luar negara … kenapa kita perlu membazir wang berjuta-juta untuk menukar itu semua … sedangkan wang tersebut boleh digunakan untuk tujuan pembangunan.)


16. Kalau kita masih tidak dapat menerima kenyataan di atas, kaji sahaja jumlah Phd dalam bidang sains yang hanya belajar sains dalam bahasa Melayu dan tidak faham bahasa Inggeris. Berapa ramaikah daripada pakar dalam bidang perubatan yang hanya belajar dalam bahasa Melayu, tanpa buku dalam bahasa Inggeris sebagai buku teks. 
(Ulasan: Apa masalah Tun sebenarnya? Kita ada ramai pakar sekarang yang lahir hasil pembelajaran dalam Bahasa Melayu sepenuhnya semua subjek (generasi darjah 1 1970) ... mereka ada masalah ke menguasai Bahasa Inggeris? Mereka ada masalah menguasai sains dan teknologi dalam Bahasa Inggeris? Mereka ada masalah menguasai Bahasa Jepun semasa melanjutkan pelajaran ke Jepun? Mereka ada masalah menguasai Bahasa Jerman semasa melanjutkan pelajaran ke Jerman dan negara serta bahasa lain hanya semata-mata belajar dalam Bahasa Melayu?  Sekali lagi ... Tun ada statistik ke mengenai perkara ini ... sehingga buat kesimpulan dan keputusan drastik ajar sains dan math dalam Bahasa Inggeris. Atau seperti rumus yang saya dengar (maaf kalau tidak betul) ... ada pegawai Malaysia yang tak fasih bertutur dalam Bahasa Inggeris semasa lawatan ke luar negara bersama Tun sehingga menyebabkan dasar PPSMI Tun perkenalkan?)

17. Apakah penuntut luar bandar tidak dapat menguasai bahasa Inggeris? 
(Ulasan: Kalau ikut statistik Kementerian Pelajaran ... peratus pelajar luar bandar menjawab sains dan mat dalam Bahasa Inggeris meningkat ... tapi saya agak ragu-ragu (maaf kalau saya silap)... terdapat kemungkinan peratus lulus di rendahkan daripada sepatutnya ... ada pelajar yang buta huruf dapat kepujian dalam matapelajaran sains dan matematik sedangkan subjek lain semua gagal (minta pihak berkenaan buat kajian lanjut perkara ini)  ... adakah statistik sebegini kita dapat gunapakai untuk membuat rumusan bahawa PPSMI berjaya dan perlu diteruskan) 

18. Sekali lagi perhitungan perlu dibuat berkenaan jumlah mereka yang dari kampung yang memegang jawatan tinggi dalam Kerajaan dan swasta kerana lulus dalam bahasa Inggeris dan mampu berhujah dalam bahasa berkenaan. Yang menentang PPSMI pun dari kampung juga tetapi dapat kelulusan bahasa Inggeris. Bahkan mereka sering berbahasa Inggeris.
(Ulasan: Perkara ini tidak timbul ... tiada pihak dalam GMP atau mana-mana badan gabungannya menentang Bahasa Inggeris ... melarang penggunaan bahasa Inggeris dalam pertuturan ... malah semua pihak mahukan bahasa Inggeris diperkemaskan pengajarannya ... hanya yang ditentang ialah pengajaran sains dan matematik diajar dalam bahasa Inggeris ... minta dikembalikan ke asal (mengajar dalam Bahasa Kebangsaan) itu saja! Tujuannya supaya pelajar dapat faham sains dan matematik dengan lebih baik dan cepat berbanding terpaksa faham bahasa Inggeris dahulu baru dapat buat matematik dan sains. Pihak yang menyokong PPSMI suka memutarbelitkan fakta ... ini bahaya ... dan kemungkinan besar boleh menyebabkan UMNO kehilangan kerusi yang lebih besar pada Pilihanraya akan datang. Oopppsss!! …maaf … Tun bukan ahli UMNO!)

19. Duta dan diplomat kita, berapa ramaikah yang hanya boleh bertutur kata dalam bahasa Melayu yang memegang jawatan penting dalam Kementerian Luar? 
(Ulasan: Tun ada statistik? ... atau buat andaian saja? ... kalau itu betul ianya menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dengan sukatan pelajaran yang digunapakai di sekolah atau penyampaian pengajaran - pembelajaran (kaedah) tidak betul ... kenapa di kelas tuisyen ... dalam masa 3 bulan boleh menguasai Bahasa Inggeris sedangkan sekolah bertahun-tahun gagal menguasai Bahasa Inggeris?  Kalau satu kelas pelajar sederhana gagal menguasai Bahasa Inggeris ... boleh salahkan guru ... tapi kalau satu negara gagal kuasai Bahasa inggeris nak salahkan siapa? dah tentu sistem / dasar tak betul! Sekarang kita bebankan pula kepada sains dan matematik untuk capai bahasa Inggeris ... dasar ni jugak tak betul!) 

20. Pakar sains dan perubatan dan juga pegawai tinggi Kerajaan sering dikehendaki mengambil bahagian dalam persidangan antarabangsa. Apakah mereka dapat berhujah dan mengambil bahagian secara berkesan dengan mengguna hanya bahasa Melayu? 
(Ulasan: Ramai juga pakar di seluruh dunia menggunakan bahasa ibunda (Bahasa Utama Dunia) dalam menyampaikan hujah masing-masing ... tak ada masalah... tidak semestinya Bahasa Inggeris difahami oleh semua orang ... sebenarnya bahasa tidak begitu penting ... yang penting isi / hujah dapat difahami oleh pendengar (Tun juga pernah menggunakan ungkapan ini)

21. Saya bukan hendak memandang rendah bahasa bangsa saya sendiri. Tetapi saya perlu terima hakikat yang sebenar. 
(Ulasan: Hakikat apa yang Tun perjuangkan? Bahasa Inggeris hanyalah satu daripada beberapa bahasa di dunia ... ada bahasa yang lebih maju dan lebih ramai dituturkan di dunia ... dan lebih banyak cabang ilmu ditulis dalam bahasa tersebut)

22. Bahasa sesuatu bangsa akan dipelajari oleh orang asing jika bangsa itu amat maju dan terkenal dengan ilmu yang dimiliki dan diterokai olehnya. Demikian sebelum abad ke-15 Masihi orang Eropah terpaksa belajar bahasa Arab kerana tamadun Islam pada masa itu gah dan amat dihormati. Tetapi selepas orang Islam ketepikan sains, ilmu perubatan dan hisab, orang Eropah tidak lagi mempelajari bahasa Arab. Sebaliknya orang Arab dan Islam terpaksa belajar bahasa Eropah. 
(Ulasan: Saya nak tanya Tun ... adakah orang Eropah suatu ketika dulu mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Arab di sekolah-sekolah di negara mereka? hanya takut terlambat mengejar teknologi mereka ajar dalam bahasa Arab? Mereka belajar bahasa Arab, bukan belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Arab ... inilah hakikat yang Tun harus terima ....)

23. Jika kita ingin bahasa Melayu digunakan dengan meluas kita perlu majukan diri kita dalam semua bidang terutama bidang ilmu dahulu. Sebelum daripada itu minat untuk belajar bahasa Melayu akan terhad kepada sekumpulan kecil sahaja. 
(Ulasan: Saya tidak bersetuju ... sebenarnya ianya perlulah seiring ... adakah kita nak ajar itik berenang tapi kita suruh itik belajar bahasa ayam dahulu ... kan lebih mudah ajar itik berenang dalam bahasa yang difahami oleh itik ...)

24. Kita belajar sains dan matematik untuk memajukan bangsa kita supaya satu hari mungkin kita akan terkenal berkenaan dengan penerokaan dan kajiselidik oleh kita dan orang lain akan belajar bahasa kita untuk mendapat ilmu yang diteroka oleh kita. 
(Ulasan: Kenapa pulak orang perlu belajar dalam bahasa kita ... sedangkan kita pun dah gunakan bahasa Inggeris (dah tak nak bahasa Melayu)... tak perlulah belajar dalam bahasa kita ... lebih baik belajar terus dalam bahasa Inggeris yang kita gunakan untuk menyampaikan ilmu itu ... nak belajar bahasa Melayu balik masa tu dah terlambat! buang masa ... ilmu dapat lebih cepat dalam bahasa Inggeris dan adakah pada masa tu saintis kita tahu guna dan mahu guna Bahasa Melayu ... Tun berada di alam fantasi!)

25. Penguasaan ilmu amat penting bagi masa depan seseorang. Janganlah kita perjudikan masa depan anak orang kerana kononnya kita seorang nasionalis yang begitu sayang kepada bahasa kita. Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa. Mereka yang sayang bangsa mereka ingin lihat bangsa mereka maju, berilmu dan dihormati dunia. Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita dihormati dan disegani orang. 
(Ulasan:Kalau Tun sayangkan bangsa Malaysia ... kita perlu hapuskan PPSMI dan kembali ke asal ... lingkup bangsa Malaysia ... belajar dalam bahasa yang tak difahami ... tapi apa sebenarnya yang perlu dilakukan ialah perkemaskan Bahasa Inggeris dalam subjek itu sendiri)

26. Akan rosaklah bangsa dan negara jika dasar negara ditentukan oleh orang yang berdemonstrasi. Lebih rosak lagi jika yang berdemonstrasi didalangi oleh politik pembangkang. 
(Ulasan: Ini ulasan orang yang bebal ... mereka dah ada permit ... biarkan mereka demo dengan aman ... siapa pun tak suka rusuhan .. jangan halang!! kawal dan benarkan secara aman ... mereka cuma nak serah memorandum mengenai bantahan PPSMI bukan nak tumbangkan kerajaan yang sah dipilih oleh rakyat!!!)

 Juga lihat ...

Petikan daripada wikipedia

Menurut statistik penggunaan bahasa di dunia, penutur bahasa Melayu dianggarkan berjumlah lebih 300 juta (bersama penutur Bahasa Indonesia) dan merupakan bahasa keempat dalam turutan jumlah penutur terpenting bagi bahasa-bahasa di dunia selepasbahasa Mandarin, bahasa Inggeris dan bahasa Hindi/bahasa Urdu. Selain itu, dilaporkan sebanyak 70,000 orang mampu bertutur dalam bahasa Melayu di Sri Lanka, manakala diChina, terdapat radio dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu juga diajar di universiti-universiti di United Kingdom, Amerika Syarikat, Australia, Belanda, China, Jerman, New Zealand dan beberapa tempat yang lain.

 

More than 100,000 articles: Bahasa Indonesia,  More than 20,000 articles: Bahasa Melayu, More than 50,000 articles: English (simple)

 

Ulasan: Kalau dilihat daripada angka ini sahaja telah dapat menggambarkan bahawa pengguna bahasa Melayu / Indonesia begitu ramai

 

Rujukan: http://ms.wikipedia.org/wiki/Bahasa_Melayu

 

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Perkara 152, Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu.

Perkara 152. Bahasa kebangsaan.

(1) Bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undang-undang oleh Parlimen: Dengan syarat bahawa—

(a) tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain; dan

(b) tiada apa-apa jua dalam Fasal ini boleh menjejaskan hak Kerajaan Persekutuan atau hak mana-mana Kerajaan Negeri untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain di dalam Persekutuan.

(2) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas Hari Merdeka, dan selepas itu sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, bahasa Inggeris boleh digunakan di dalam kedua-dua Majlis Parlimen, di dalam Dewan Undangan tiap-tiap Negeri, dan bagi segala maksud rasmi yang lain.

(3) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas Hari Merdeka, dan selepas itu sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, teks sahih—

(a) segala Rang Undang-Undang yang hendak dibawa atau pindaan kepadanya yang hendak dicadangkan di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen; dan

(b) segala Akta Parlimen dan segala perundangan subsidiari yang dikeluarkanoleh Kerajaan Persekutuan, hendaklah dalam bahasa Inggeris.

(4) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas Hari Merdeka, dan selepas itu sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, segala prosiding di dalam Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi hendaklah dalam bahasa Inggeris:

Dengan syarat bahawa, jika Mahkamah dan peguam bagi kedua-dua pihak bersetuju, keterangan yang diambil dalam bahasa yang digunakan oleh saksi tidak perlu diterjemahkan ke dalam atau direkodkan dalam bahasa Inggeris.

(5) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), sehingga diperuntukkan selainnya oleh Parlimen, segala prosiding di dalam mahkamah rendah, selain pengambilan keterangan, hendaklah dalam bahasa Inggeris.

(6) Dalam Perkara ini, "maksud rasmi" ertinya apa-apa maksud Kerajaan, sama ada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri, dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan